Клуб любителів головоломок у сьомій школі розпочався з учнівської ініціативи. Всеволод Бєляков подарував гуртку з інформатики власні головоломки. Він емоційно демонстрував гурткiвцям їх розв’язки, і саме його подарунки стали першими експонатами колекції. Я і сам захопився, зацікавився історією головоломок, класифікацією, почав купувати і самостійно їх виготовляти. А ще, дізнавшись про моє нове захоплення, дарувати мені головоломки почали друзі та колеги. Як наслідок, колекція постійно зростала і продовжує зростати до сьогодні. Тепер я розуміюсь на знижках китайських інтернет-магазинів, а власники магазину, що продають головоломки в нашому місті, багато років вітаються і підказують новинки.
В Азії головоломки є традиційною ігровою формою навчання. Адже для дітей гра – природний стан. Чому тоді не дати їм гру й розвиток одночасно? Це, на мою думку, один з цікавих і перспективних напрямків розвитку дітей різного віку, і не лише дітей.
Варто згадати історію головоломки, про яку 73-річний Акіхара Тосіко з міста Осака написав у телевізійну програму “Knight Scoop”. Він 10 років самостійно намагався розв’язати головоломку, що стояла в приймальні його сімейного лікаря, але у нього не вийшло, і він звернувся на телебачення з проханням про допомогу. Телевізійники допомогли японському пенсіонеру, створивши спеціальну шоу-програму.
Я виготовив копію головоломки, яка так довго не піддавалася наполегливому японцю, додав до колекції і почав чекати. Діти запитували про новий екземпляр, брали на перервах у свої класи, пробували свої сили. Яким же було моє здивування, коли учень 8 класу Олександр Чорноус за кілька перерв цю головоломку розв’язав. Він показав розв’язок, підтвердив чесним словом, що не звертався за розв’язком в Інтернет, а знайшов рішення самостійно. Подальші успіхи Олександра в розв’язку головоломок здивували багатьох учнів і вчителів. Практично всі головоломки, що є в нашій колекції, він розв’язав. На сьогодні Олександр Чорноус — найуспішніший у школі спеціаліст з розв’язування головоломок. Також він сам допомагає іншим учням в пошуку оптимальних розв’язків. Найуспішнішим учителем школи серед учасників Клубу любителів головоломок, безумовно, є вчитель фізики Ірина Петрівна Кукуруза, що є творчою людиною і постійно цікавиться сучасними методами навчання.
На фото – Олександр Чорноус, Ірина Петрівна Кукуруза
з головоломкою, яку не зміг розв’язати Акіхара Тосіко.
Ураховуючи різні вподобання учнів, підбираю для колекції головоломки різних типів. Це і класичні металеві головоломки, частини яких треба роз’єднати і з’єднати. Це і дерев’яні головоломки різного ступеня складності, головоломки-змійки, різні типи кубиків Рубика, пірамід, циліндрів. У нас чимало рідкісних екземплярів, наприклад, 3D-хрестики-нолики. Частину екземплярів я придумав і виготовив сам. Великою популярністю в учнів молодшої школи користуються головоломки-іграшки — лабіринти, куля з кульками та куби-лабіринти.
Особливе місце в колекції займають мотузкові головоломки. Їх існує багато моделей, серед яких чимало простих і дешевих для виготовлення.
Мотузковий інь-янь – власна розробка
Так як кількість головоломок у колекції постійно зростала, треба було знайти спосіб організації Клубу. Методом спроб і помилок було сформовано Правила Клубу любителів головоломок, з якими кожен учень школи може познайомитися біля кабінету ІКТ в коридорі закладу. Членство в клубі є безкоштовним, але для отримання картки члена клубу необхідно пройти курс навчання на американській освітній платформі code.org Проходити навчання можна і в школі, і вдома. Система працює на комп’ютерах, планшетах, смартфонах. Курс навчання — україномовний. У кого з учнів немає вдома технічної можливості навчатися на code.org, можна скористатися комп’ютером у шкільній бібліотеці. Курс навчання обирається відповідно до віку. Для отримання картки члену Клубу любителів головоломок учню 5 класу необхідно пройти другий курс Computer Science Fundamentals International від code.org. Це 158 завдань. Якщо частину курсу учень пройде разом із батьками, це лише вітається. У сьомій школі платформа code.org користується популярністю. За кілька років роботи учнів було чимало цікавих і веселих ситуацій. Наприклад, «я дала свій пароль від code.org батьку, йому сподобалося, він за мене все виконав, а мені що робити?». Або був випадок, що учень неочікувано швидко почав проходити свій курс навчання. Дивна швидкість, але ж там досить непрості завдання. Як з’ясувалося, хлопцю активно допомагала бабуся. Учню прийшлося перездавати завдання курсу в присутності вчителя, але можна щиро порадіти за ту бабусю, що так легко проходить третій курс Computer Science Fundamentals.
Стенд головоломок у кабінеті ІКТ є прекрасною рекламою Клубу. Ось який він має вигляд на початку 2019 року.
Будь-який учень школи може стати членом Клубу любителів головоломок. Для цього необхідно попрацювати на всесвітній освітній платформі. Але для підростаючого покоління не менш важливим є розуміння того, що для успіху в житті необхідно чимало працювати над власним розвитком. І цей виховний компонент Клубу любителів головоломок є також важливим.
Крім традиційних головоломок, варто згадати і програмні головоломки. На комп’ютерах кабінету ІКТ зібрано колекцію розвивальних логічних ігор. Це дозволяє використовувати їх у навчанні, поєднуючи елементи гри і навчання. Прихильники такого розвитку можуть погратися в логічні ігри і вдома — на розвивальному сайті «Плетиво» для них там зібрана чимала колекція.
Варто ще раз згадати, що Клуб любителів головоломок розпочався з ініціативи учня. І за це потрібно подякувати не лише Всеволоду Бєлякову, а всьому колективу школи на чолі з директором. Постійна підтримка ініціатив, щире бажання і реальна допомога в реалізації задумів - це і формує творчу доброзичливу атмосферу в школі, на фоні якої і народжуються такі проекти, як Клуб любителів головоломок. Як ще одна складова багатовекторного творчого розвитку дітей.
Анатолій Анатолійович,
учитель інформатики сьомої школи