Свої знають, що інформатика — то не про комп’ютери. Певною мірою можна розвиватися в предметі за допомогою дуже різних інструментів.
З високою вірогідністю нас чекає непроста зима. Військові кажуть про накопичення противником ракет. Повітряні тривоги стають довшими. Що робити в укриттях вчителям з дітьми? Як можна продовжити розвиватися і в таких умовах?
Один із простих інструментів в таких умовах — паперова інформатика. І не лише тому, що комп’ютера в укритті немає. Паперова інформатика — самодостатній освітній інструмент.
І традиційно на «Плетиві» — практичний досвід
В кабінеті інформатики, де я працюю, є окремий стіл для «Паперової інформатики». Звичайно, там бувають чудові гості у вигляді книжки проєкту «Ukraїner», як на світлині. Але головними на столі «Паперової інформатики» є папірці, які можна після уроку або на перерві взяти собі назавжди. На папірцях — цікаві задачі різного типу.
Принцип підбору матеріалів: знайшлося мимоволі щось цікаве, або цілеспрямовано знайдене — друкую на невеликих листочках — і на стіл паперової інформатики. Певну кількість копій. Потім, коли трохи буде розтягнуто зацікавленими учнями — все що залишиться — в папку. А на стіл щось нове.
Таким чином на столі нові завдання, учні їх бачать і забирають з собою. Для самих допитливих — велика папка. Набирають собі завдань з неї. Приємно, коли діти набирають багато завдань і тягнуть додому: собі, батькам, друзям.
Які типи завдань гарно «забираються» учнями? Звичайно, це залежить від багатьох факторів, але можна спробувати схематично окреслити групи завдань та їх цільову аудиторію.
Знайти відмінності
Класичні завдання, коли на двох картинках поряд два схожих зображення і треба знайти відмінності. В інтернеті такого море. Раджу не обирати примітивні, пошукайте завдання, де чимало відмінностей. Такий тип завданя підходить і для молодшої школи.
Переваги: дуже гарно сприймається учнями всіх класів. Мінус: дуже багато доводиться друкувати, діти відмічають відмінності безпосередньо на папірцях.
Веселі задачки
Прості і безпосередні. Які не вимагають занадто багато думати і веселі. Молодші школярі можуть зробити краще за дорослих. Приклад:
Розумні задачі
Прості, але треба подумати. Приклад (зображення тут не просто так, це підказка):
Ще один приклад:
Складні
Як задача про лабіринт. Задача, що потребує терпіння. Кажуть, що таким чином в канадському барі було запропоновано диференціювати тверезих і усяких. Я трохи переробив цей лабіринт, зробив його чорно-білим для всіх принтерів і замінив половину кіл на трикутники. Ось що вийшло:
Ще одна цікава, як на мене, задача. Кажуть, з китайського підручника. Я розумію, що дорослі в більшості своїй не дотиснуть. Але я особисто бачив дітей, що розв’язували цю задачу за півгодини.
Поясню умову. В першому рядку — прибульці. Їх всіх щось об’єднує.
В другому рядку — неприбульці. Тобто, ні у кого з них немає того, що є у прибульців. Якщо ви зрозумієте, що відрізняє прибульців з першого рядка і неприбульців з другого рядка, то в третьому рядку точно зрозумієте, хто прибулець, а хто ні.
Сірникові задачки
Окрема група — сірникові задачі. В інтернеті їх багато, кілька коробок сірників вистачить отримати море задоволення.
Приклад:
Пам’ятаю, як я був вражений експериментом з шістьма сірниками.
Орігамі
Орігамі — ще один цікавий напрям. Можна складати квіти, іграшки. На жабках, складених в техніці орігамі, можна влаштовувати чудові «заскоки» — чия жабка до фінішу доскаче першою.
Ще чудова забава — Flextangles. Разом з шаблонами – кольоровим і творчим. Робиться з одного листа паперу:
Можна ще подивитися цікавого у нас на сайті в розділі «Handmade» і в тематичних пабліках.
Задачі на обговорення
Якось в спільноті вчителів інформатики показав свою задачу:
І отримав дуже цікавий коментар про підтекст. А дійсно, ця задача тягне за собою низку запитань для обговорення з учнями, наприклад:
— Дітей поставили в шеренгу ні їх, ні їх батьків не питаючи. З якого дива? Так можна? В яких випадках?
— Хто буде відповідати, якщо Марія Іванівна помилиться? І що з нею потім робити? Яка у неї відповідальність?
— Чому вирішення проблеми залежить від батьків Хуліганова, які не чують звичайних аргументів? Чому інші батьки не беруться до уваги, а цих слухають? А можна інакше?
— Де верифікація науковим апаратом такого способу пошуку істини?
— Хто ким і як маніпулює в даній історії?
— Чи допустимі такі методи пошуку істини?
— Чи не принижує Марія Іванівна дітей таким алгоритмом пошуку винуватих?
А хто запропонує інший алгоритм пошуку істини? А в межах законодавства?
Таке спілкування принесе користь. Це те саме критичне мислення, про яке пушать в івентних кейсах і розмовляють с дітьми на уроках.
Просте запитання в фіналі
При наявності інтернета, принтера і нелінивого вчителя зібрати свою папку паперової інформатики, погодьтесь, не так і складно.
Ви теж вважаєте, що воно того варто?
Анатолій Анатолійович,
листопад 2023 року
Давня історія, але може кому сподобається ідея для колективної роботи.
Купив якось неймовірні і дуже складні пазли відомого німецького виробника на чотири тисячі елементів. Приніс своїм учням-програмістам, запропонував скласти. Умови прості – з мене кабінет, робоче місце, вода, бо в кабінеті дуже спекотно. Учні нікому нічого не зобов’язані. Хочеш – приходиш і працюєш, хочеш – ні. Завжди можна сказати «ну не змогла». В куточку до комп’ютера приєднав колонки – самі собі музику під час роботи вибирайте яку хочете. Позичив непогану камеру зі штативом. Отже – беретеся?
На початку очікувано було «вау, зараз ми тут все і відразу». Звичайно почали оптимізувати, бо програмісти. Почали групувати-сортувати елементи. По кольорам, по іншим критеріям. Рамку швидко склали. Нижня частина відрізняється кольором, її також відносно швидко зібрали. А далі стало важко. Море облич, дуже між собою схожих. Почали запрошувати друзів, щоб допомагали збирати. Все одно важко. Можна не прийти, але ж ти розумієш, що там складно і ти б дуже допоміг, якби приєднався. І вони ходили 20 днів і працювали. Лише зранку, бо спекотно і втомлюєся. Більше за все боялися, щоб не загубити хоча б один елемент з чотирьох тисяч, бо ці елементи по всьому кабінету були розкидані. Щодо музики – вони все самі, але дуже здивувася, коли почув Pink Floyd. Запропонував фінальне відео озвучити саме цією піснею. Розказав їм трохи про концептуальність The Wall. Камера знімала всі 20 днів, після чого шкільний інженер-програміст зібрав все у чотири хвилини відео. Всі учасники цього збору вже закінчили школу, дехто і університет, але пазл живе в кабінеті інформатики, дивуючи гостей.
Як на мене, пазли можуть бути чудовою річчю для колективної роботи, достатньо простим і дієвим інструментом формуванням відповідальності в командній роботі, розвитку комунікативних навичок. Да і музики різної цікавої наслухались, там були і тематичні підбірки. Звичайно, настільки складний пазл може не всім колективам варто пропонувати, і не всім такий підкориться. Але концепція, як на мене, цікава, проста і не дуже дорога у реалізації.
На фото – саме цей пазл авторства аргентинського художника Guillermo Mordillo, у відео – 4 хвилини на тему «Як ми це зробили» ))
Відома американська корпорація Autodesk в 2011 році запустила Tinkercad — безкоштовне 3D-моделювання в браузері.
Мета даної статті – короткий огляд можливостей Tinkercad для навчання учнів.
При безкоштовній реєстрації можна вказати, що ви – вчитель і отримати зручні можливості для роботи з учнями. Після реєстрації вчителю можна створити класи, які будуть ізольовані, тобто по замовчуванню проєкти учнів будуть мати статус приватних їх будуть бачити лише самі учні-автори і вчитель. Це дуже зручно для перевірки – вчитель заходить в клас на сайті Tinkercad і переглядає роботи учнів.
Так виглядає меню класів:

Дуже зручно на сайті реалізована система реєстрації учнів. При створенні кожного класу (або групи, якщо клас ділиться на групи) формується окреме посилання, яке передається учням. Особисто я використовую Google Workspace for Education, тому посилання на приєднання викладаю в Google Classroom. Учні групи з Google Classroom переходять за посиланням і можуть зайти в свою групу, використовуючі шкільний корпоративний акаунт:

Ніякої спеціальної реєстрації не потрібно, все просто.
Учні і вчитель можуть станом на 2023 рік створювати три типи проєктів (в системі вони звуться Designs): 3D, Circuits, Codeblocks

При створенні 3D проєкту можна обирати не лише куби та циліндри, можна малювати в редакторі свої об'єкти а також обирати інші елементи з бібліотеки:

Можна створити проєкт, назвати його і зберегти – для цього натиснути на логотип в лівому верхньому куті. Збережені проєкти можна редагувати.
При роботі доступні інструменти – вирівнювання, групування, зеркалювання. Є Undo, Ctrl+C, Ctrl+V також працюють.
Це – поганий приклад, примітивний, але свій )

Достатньо цікавим є створення проєктів в Circuits. Ми з учнями згадували фізику, паралельне і послідовне з’єднання. Міряли тестером струм, що тече через світлодіод, а потім проводили симуляцію цього в Circuits. Підбирали струмообмежуючий резистор для світлодіоду при використанні дев’ятивольтової батареї (тим, кому більше 40 років знають її з іменем «Крона»).
Ось приклад симуляції, обмеження струму світлодіоду підбором резистора:

Варто звернути увагу, в системі є можливість симуляції з використанням Arduino та Micro:bit

І третій тип проєктів – Codeblocks, який буде зрозумілим всім любителям блокового програмування. В даному типі проєктів можна з блоків складати програми. Ось приклад, танцюючий Мурчик )
Складаємо програму, запускаємо на виконання – працює.

Безумовно, Tinkercad – це не 3ds Max – топовий продукт корпорації Autodesk. З іншої сторони, чи багато шкіл можуть купити 3ds Max? Ось прайс з офіційного сайту:

А ще варто проаналізувати ефективність 3sd Max в звичайній школі. Безумовно, ніхто не зменшує чудові можливості безкоштовного Blender.
При цьому простий, зрозумілий, з низьким порогом входження Tinkercad, як на мене, вартий уваги.
Анатолій Анатолійович,
червень 2023
Ситуація: вчитель видав вам завдання і просить прислати не код, а посилання на свій REPL. Саме так називаються проєкти на сайті replit.com
Вчителю це зручно – він зможе перейти за посиланням, запустити код, перевірити його роботу. Вчитель може вказати учню на помилки. Учень, в свою чергу, може продовжити роботу над своїм REPL, а вчитель – знову переглянути, отже – зручно. Крім того, вчитель бачить не шматок тексту, який може просто розповсюджуватися в групах учнів, вчитель, коли переходить за посиланням, бачить не лише назву REPL, а також ім’я користувача. Це трохи ускладнює списування.
Сформувати посилання на REPL і скопіювати це посилання в буфер обміну нескладно в браузері комп’ютера, давайте ще раз згадаємо це картинках:
А тепер: як це зробити в браузері смартфону на Андроїд, теж в картинках:
Успіхів в програмуванні!
Під час війни українська освіта відчуває дієву підтримку освітян усього цивілізованого світу. Відомі онлайн платформи безкоштовно відкривають для українців свої курси, продовжують працювати різноманітні освітні проєкти і програми, країни світу допомагають з навчанням і адаптацією українським дітям, що виїхали за кордон.
В квітні 2022 року в рамках проєкту «GoCamp» до міжнародної освітньої програми «Creative Camp: МИ З УКРАЇНИ!» приєдналися вчителі кафедри іноземних мов Новоград-Волинського Ліцею №1 ім. Лесі Українки.
В рамках програми ліцеїсти 4-11 класів мали можливість спілкуватися з кожним з трьох волонтерів програми в режимі онлайн відеозустрічей на платформі ZOOM. Кожного тижня проводилося дев’ять зустрічей. Учні, що перебувають за межами України також брали участь у зустрічах.

Волонтери, що приєдналися до ліцеїстів в рамках програми «Creative Camp: МИ З УКРАЇНИ!»:
— Razouleu Caroline Sorunuo (Індія)
— Nino Dabrundashvili (Грузія)
— Tessa Yin (Канада)
Програма тривала три тижні і викликала живий інтерес ліцеїстів, на кожну зустріч збиралися десятки учнів. Організацію зустрічей та їх супроводження забезпечували вчителі англійської мови Ліцею: Савчук Тетяна Анатоліївна, Андрійчук Лідія Михайлівна, Колесник Олеся Василівна, Кононенко Ганна Дмитрівна, Комов Микола Романович, Морозюк Ольга Миколаївна, Коваленко Любов Володимирівна.
Команди спілкувалися на різні теми, обговорювали важливі проблеми та грали в ігри. Відчувалась доброзичливість до українських дітей зі сторони волонтерів, в свою чергу ліцеїсти демонстрували не лише інтерес до традицій різних країн, а і готовність ділитися національною культурою і гордістю за власну країну.

Подібні програми дуже важливі. Діти отримують емоційно-психологічну підтримку, вони реально відчувають необхідність навчання й усвідомлюють важливість вивчення іноземних мов. Якщо знати англійську, то практично в будь-якій країні можна знайти співрозмовників і отримати допомогу. Волонтер з Канади, Tessa Yin зараз живе і працює у США, волонтер з Індії, Razouleu Caroline Sorunuo керує власною бізнес-школою. Коли волонтер з Грузії, Nino Dabrundashvili розказала дітям, що мешкає у Кореї, то отримала безліч нових запитань.
Після завершення програми «Creative Camp: МИ З УКРАЇНИ!» волонтери запропонували продовжити спілкування, тому ці зустрічі тривають і далі. Діти спілкуються все активніше і впевненіше, отримавши шанс перебороти будь-які мовні бар’єри.
Ліцей не вперше бере участь в проєктах GoCamp. Літні мовні табори в Ліцеї об’єднали любителів англійської з числа учнів і вчителів. Завдяки участі в GoCamp Ліцей отримав комп’ютерний клас з локальною мережею і програмним забезпеченням від Міністерства освіти і науки України.
Програма «Creative Camp: МИ З УКРАЇНИ!», до якої приєднався Ліцей під час війни, має дуже велику цінність. Професійну і загальнолюдську. Кожен з нас повинен робити те, що вміє найкраще, і у кожного з нас свій фронт. Навчаючи і розвиваючи майбутні покоління ми робимо свій внесок в Перемогу.
Тетяна Анатоліївна Савчук,
зав. кафедри іноземних мов
Новоград-Волинського Ліцею №1
ім. Лесі Українки
Сучасні діти, в більшості, логічні. Багато хто з них знає, що таке нелегка праця і чули про захмарні зарплати айтішників. І чимало з них готові спробувати, дізнатися про те саме програмування, за яке так багато грошей. Але комусь не вистачає терпіння, комусь — мотивуючого вчителя поряд. А хтось в п’ятому класі відкрив подаровану круту книжку для програмістів, прочитав незрозуміле про інкапсуляцію і на тому, звичайно, закрив.
Сучасні круті вчителі інформатики — люди обізнані. Вони експериментують з різними платформами і концепціями, намагаючись зацікавити і розвивати початківців. Тут і котик Скретч, звичайно, і Turtle-Python і ще багато чого, в тому числі українського. Даний огляд — він більше не для вчителів інформатики. Все це більше для батьків, що дивляться в майбутнє і зацікавлених дітей. Можете відправити посилання на цей матеріал своїм друзям і знайомим, у кого є можливість зараз вчитися. Бо є сенс.
Ми розберемо реєстрацію і роботу на платформі, яка має чимало гарних властивостей:
- безкоштовна
- україномовна
- не потребує вчителя
- запам’ятовує завдання, що вже зроблені, їх не треба перездавати
- має сотні завдань, розроблених фахівцями, які на тому розуміються
- завдання можна пропускати і повертатися до них пізніше
- платформа, яку рекламують голови Microsoft, Twitter, Facebook
- платформа, якою користуються десятки мільйонів учнів і мільйон викладачів по всьому світу
- платформа, спонсорами якої є Amazon та Google
- платформа, до якої можна приєднатися за кілька хвилин.
Стартуємо? Думаю, воно того варто. Як вчитель, використовую платформу багато років. Запрошую! Так як це будуть читати по різному підготовлені люди, то буде багато картинок. Щоб всім було зрозуміло.
Заходимо на сайт платформи, обираємо українську мову (або ту, що вам хочеться, мову в будь-який момент можна змінити):
Обираємо «Увійти»
Якщо ви вже зареєстровані на платформі, ви можете зайти, як зареєстрований користувач, ввести адресу електронної пошти, з якої реєструвалися і пароль, якій вказали при реєстрації (поля обведені червоною рамкою). Якщо ви зайшли вперше, як ми з вами зараз, то переходимо до пункту «Створити обліковий запис»:
Ви можете обрати різні варіанти реєстрації. Якщо у вас є електронна пошта, то я рекомендую зареєструватися з її використанням. Заповніть відповідні поля і натисніть кнопку «Реєстрація»:
Оберіть роль «Учень», придумайте псевдонім і вік учня. Ці поля є обов’язковими. Якщо ви при реєстрації вказували пошту когось з батьків, а не пошту дитини, то встановіть позначку «Я один (-на) з батьків/опікун, що подає оформлення від імені своєї дитини» і натискаєте кнопку «Перейти до мого профілю»
Прочитайте рекламний текст, закрийте рекламне вікно і перейдіть до каталогу курсів:
На платформі є багато різних курсів. В першу чергу звертаю увагу на курси «Основи інформатики».
Це чотири курси для дітей різного віку. Більшість завдань – українською, що важливо — завдання різноманітні і продумані.
Учень створює програму методом перетягування блоків. Якщо помилився, перетягує блок назад. Коли програма побудована, можна запустити її на виконання цілком або покроково. Важливо, що платформа пропонує не просто здавати задачі, а здавати їх оптимальними рішеннями. Ось, наприклад, завдання. Це курс 2, етап 3, завдання 5, зверніть увагу, що система пропонує зробити завдання з використанням 9 блоків, а ми поставити 11 блоків:
Завдання буде прийнято, але система попередить про неоптимальність:
Якщо учень хоче повернутися і дотиснути завдання, він може обрати «Спробуйте знову».
Якщо натиснути «Продовжити», то учень перейде до наступного завдання, але неоптимально виконане завдання буде помічено не темно-зеленим кольором (як ідеально зроблене), а світло зеленим кольором:
На панелі курсу можна в будь-який час побачити, які завдання зроблено оптимально або неоптимально, а які ще чекають.
Звертаю увагу вчителів на дану плафторму. Якщо зареєструватися вчителем, то можна створювати класи, додавати учнів, бачити прогрес роботи учнів, виписувати сертифікати. Все дуже логічно і зручно.
Важливе питання про вчителя. Річ у тому, що не у всіх є вчитель, що буде допомагати. Тим більше зараз. Але в більшості завдань простих курсів можна попросити когось зі знайомих, друзів, дорослих. Якщо нема кого попросити, то давайте згадаємо, що code.org всесвітньо відома платформа. Тому, як казати мої учні: "Якщо вже зовсім не виходить, то вже тоді youtube, там є, ми бачили!"
Успіхів!
З 1 по 4 квітня 2022 року буде проходити наступний раунд одного з самих цікавих і складних інтелектуальних конкурсів світу – CS50x Puzzle Day.
Всім бажаючим будуть представлені логічні задачі і надано чотири доби на їх розв’язання. Традиційно організатори дозволяють користуватися інтернетом та будь-якими іншими ресурсами, але задачі кожного разу нові і авторські. Мова завдань — англійська. Під час розв’язку учасникам дозволяється об’єднуватися в команди, бо завдання традиційно складні і знайти розв’язок самостійно — складно.
Команда, в якій я маю честь брати участь в «CS50x Puzzle Day» зветься «i7 Ukraine». Весною 2020 року ми вперше спробувати свої сили і розв’язали дві задачі з восьми.
Тут можна подивитися завдання весняного туру 2020, а тут — пояснення розв’язків.
Задачі справді складні, от тут я детально описав українською, яким алгоритмом ми бились над однією з задач 25 годин, але так і не дотиснули.
Восени того самого 2020 року, з 4 по 7 вересня оранізатори запустили наступний раунд змагань. Ми знову менше спали ті ночі, годинами сиділи в Zoom і хмарних сервісах колективної роботи.
Кожен учасник з майже 14 тисяч зареєстрованих в осінньому турі CS50 Puzzle Day сподівався отримати сертифікат, але для цього потрібно правильно розв'язати не менше п’яти задач з восьми. Або самостійно або у складі невеликої команди.
Пізно ввечері, за кілька годин до завершення змагання, ми розв’язали ще одну задачу і капітан нашої команди Вікторія Кондратюк відправила відповіді. Опівночі змагання для України завершилось, а на наступний день, коли змагання завершилось у всіх часових зонах світу, в ZOOM і YouTube професор Гарварда і автор курсу CS50 David Malan розпочав відеозустріч, на якій були представлені правильні відповіді.
Команда учнів і випускників звичайної української школи правильно розв'язала сім задач з восьми і отримала сертифікати, підписані David Malan.
Як ми раділи – то важко описати )
Ну а тепер знову розпочинається CS50 Puzzle Day. В 2022 році, в новій реальності для нашої країни. В якій є не лише неймовірні ЗСУ, а чимало розумних людей. CS50 Puzzle Day – це дуже складно, це виклик. Але українці вміють приймати виклики.
Ось як виглядає той самий сертифікат, який отримує кожний учасник команди:
Хочете такий? Збирайте команду розумних і амбіційних!
А ще розкажіть, будь ласка, своїм колегам і друзям, що один з найскладніших інтелектуальних конкурсів світу розпочинається першого квітня 2022 року.
Успіхів нам!
На IT фронті продовжуєьтся боротьба. Хакери рівня Anonymous виймають з сайтів агресора гігабайти даних, а багато хто приєднується до DDoS атак на сайти противника. Хто не в курсі, означення:
DDoS атака — це напад на комп'ютерну систему з наміром зробити комп'ютерні ресурси недоступними користувачам. Одним із найпоширеніших методів нападу є насичення атакованого комп'ютера або мережевого устаткування великою кількістю зовнішніх запитів (часто безглуздих або неправильно сформульованих), таким чином атаковане устаткування не може відповісти користувачам, або відповідає настільки повільно, що стає фактично недоступним.
Однією з найвідоміших спільнот, що організовує бажаючих взяти участь в такого рівня атаках є «IT ARMY of Ukraine». Вони готують цілі, і, нарешті, вони підготували просте рішення для проведення самої атаки. Скачуєте один потрібний файл, запускаєте. Все. Запущена програма сама підтягне цілі, які будуть атакуватися і сама буде атакувати. Нарешті все стало просто без докера, пайтона і танців з бубнами )
Звичайно, кожний, хто хоче приєднатися до участі в подібних атаках, повинен розуміти, що все що він робить — він робить на власний ризик. Хтось відмовляється через побоювання використання на комп'ютері такого роду програмного забезпечення, хтось не хоче брати участь з юридичних причин, а хтось бере участь, тому що важає для себе це правильним. Вирішувати вам.
Загальний принцип роботи подібних систем буде описано нижче:
Якщо проводити атаку просто так, то сайти, які ви будете атакувати, зможуть побачити вашу IP адресу. І заблокувати ваші запити, на чому ваша атака і заверщиться. Для експеримента можете зайти на сайт 2ip.ua - бачите як сайт легко визначає ваш IP адресу, операційну систему і т.д.? Тому перед тим, як розпочати атаку, варто заховатися за VPN. В загальному спрощеному вигляді це буде так: ви підключатесь до певної інформаційної системи, що знаходиться, припустим, в Австрії. І далі всі сайти, на які ви після того заходите, бачать, що ви вже заходите з Австрії. Відповідно, якщо вас заблокують, то переключитесь до інформаційної системи в Великобританії. Тому використання VPN для подібних атак є важливим.
Послуги VPN можна купити. Мова йде про різні суми, вцілому це кількасот гривень на місяць. Якщо ви заплатили, ви маєте певні зручні і потужні плюшки, але не у всіх є на це гроші. Чи можна знайти безкоштовні VPN, при чому саме такі, як треба тим, хто хоче приєднатися до проведення атак? Так. Деякі VPN принципово безкоштовні, деякі платні, але дають пробний безкоштовний період, а деякі знову ж таки платні, але дають для українців певний безкштовний період.
Якщо ви вмієте самостійно встановити VPN, то ось більш-менш актуальний список:
ClearVPN (1 рік безкоштовної підписки для жителів України, VPN від української компанії MacPaw)
Hotspot Shield (безкоштовний доступ до преміум-сервісу для нових та існуючих користувачів в Україні. Послуга Hotspot Shield надається безкоштовно на невизначений термін)
VPN Unlimited (надає промокод на безкоштовну річну підписку для всіх українців)
Windscribe (обмежує об'єм переданої інформації, коли об'єм закінчився, можна ще раз зареєструватися)
F-Secure FREEDOME VPN (6 місяців преміум доступу для жителів України)
Далі в деталях можна познайомитися з процесом встановлення F-Secure FREEDOME VPN та Windscribe. Нащо показувати саме два VPN? Тут все просто - більш зручним, мабуть, є F-Secure FREEDOME VPN, працює навіть на старенькому ноутбуці з 32-розрядною Windows 7. Але якщо саме на вашому комп'ютері щось піде не так, то можна встановити тоді вже Windscribe.
Алгоритм:
1. Встановлення додатку VPN (F-Secure FREEDOME VPN):
1.1 Заповнюємо всі поля, що відмічені червними зірочками на сторінці реєстрації та натискаємо кнопку "Continue":
1.2. На наступній сторінці вам пропонується перевірити дані, що ви вказали при реєстрації, при необхідності можна натиснути "Edit" і змінити ці дані. Якщо все правильно, натискайте "Coplete registration"
1.3. На цьому реєстрацію завершено. Ми бачимо на сторінці код (під червоним прямокутником), за допомогою якого ми зможемо шість місяців користуватися сервісом. Цей самий код прийде в листі на email, що був вказаний під час реєстрації. Далі нам треба скачати програмне забезпечення для роботи VPN. Натискаємо на посилання "Download" і серед запропонованих програмних засобів обираємо "F-Secure FREEDOME VPN":
1.4. Скачуємо файл, запускаємо, обираємо "Start Free Trial":
1.5. Читаємо, текст, "Terms of service", "Privacy policy", якщо погоджуємося, тиснемо "Accept":
1.6. Після встановлення програмного забезпечення ми побачимо вікно, в верхній частині якого написано, що у на є п'ять днів пробного періоду. Але ж у нас є код, який пришов по пошті, якщо ми його введемо, то зможемо користуватися F-Secure FREEDOME VPN шість місяців. Натискаємо "Subscription" і у вікні, що відкриється, вводимо код, що прийшов на пошту і складається з трьох блоків, (на кшталт AAAA-AAAA-AAAA):
1.7. Тепер ми маємо 185 днів безкоштовного користування, натискаємо на кнопку в лівому верхньому куті і на велику кнопку по центру вікна:
Якщо ви бачите на центральній кнопці напис "Protection ON" - то це означає,що VPN не просто успішно встановлений, а ще і включений. Включення і виключення VPN відбувається натисканням великої кнопки по центру вікна програми F-Secure FREEDOME.
Якщо все добре, то можна пропустити пункт 2 і перейти до третього пункту. Якщо щось не працює, то видаляємо F-Secure FREEDOME VPN і пробуємо встановлювати Windscribe по пункту два інструкції.
2. Встановлення додатку VPN (якщо встановлювати Windscribe):
2.1. Перейти за посиланням: https://windscribe.com/
2.2. Натиснути «зареєструватись» (Sign Up) у правому верхньому куті:
2.3. Ввести логін, пароль, пошту (можна скористатись тимчасовою поштою, наприклад https://temp-mail.org/), натискаємо кнопку «Have a Voucher?» та вводимо промокод. Що цікаво, якщо ви введете промокод PEACE, то вам дадуть 10 гігабайтів безкоштовного трафіку, а якщо ви введете (вибачте) промокод ПИЗДЕЦ то вам дадуть 30 гігабайтів безкоштовного трафіку. От таке у них світосприйняття.
2.4. Підтвердити свою пошту;
2.5. Натиснути кнопку «Download» та обрати версію для ПК для вашої системи:
2.6. Після завантаження запустити та встановити:
2.7. Ввести свої дані для входу.
2.8. Натиснути кнопку запуску:
Якщо все вийшло, то кнопка стане зеленою. Це означає, що у нас включений VPN. Він безкоштовний, але не безлімітний. Нам дали 10 (або 30) гігабайт VPN трафіку. Якщо ми будемо при включеному VPN бігати активно по інтернету, то у нас цей ліміт може достатньо швидко закінчитися. Це не біда, нам тоді просто буде потрібно заново зареєструватися, виконавши пункти 2.1–2.4.
3. Проведення DDoS атак.
Встановлення VPN - абсолютно проста і звичайна процедура. Ви можете використати VPN для будь-яких власних цілей.
Якщо ж ви віришили використати VPN для участі в атаках, то, ви це робите на власний розсуд і власний ризик, дана стаття носить інформативний характер описання концепції та технології.
3.1. Програмне забезпечення для атак.
Цитата з телеграм-каналу «IT ARMY of Ukraine»:
Аналізуючи коментарі ми спостерігаємо велику кількість питань про те, як проводити атаки і які засоби для цього потрібно використовувати. Досить тривалий час ми зважували, яке технічне рішення порадити, адже, безумовно, це має бути засіб, якому можна довіряти. Під час підбору такого рішення багато уваги приділялося його простоті та мультиплатформенності.
І от нарешті ми таке рішення знайшли - воно вже використовується рядом учасників ІТ-Армії та називається «Death by 1000 needles»! Програмний засіб працює в автоматичному режимі, а саме - після запуску отримує з серверу керування актуальні цілі та проводить атаки.
Цілі на сервері керування наша команда завжди тримає в актуальному стані та синхронізує з цілями в чаті. Таким чином, виконавши інструкцію та запустивши програмне забезпечення, ви отримуєте статус боєздатної одиниці нашого ІТ війська!
Ось посилання: https://telegra.ph/Death-by-1000-needles-03-17
__________________________
Там все написано — як визначити розрядність операційної системи, всі деталі. Там є і про інші VPN, кому захочеться повозитися.
Варто скачувати з репозиторія останню версію їх програмного забезпечення. І час від часу оновлювати, робота над програмою продовжується.
Звертайте увагу на завантаженість вашого процесора, натисність CTRL+ALT+DEL і в диспетчері задач можна подивитися завантаженість процесора. Якшо у вас 100% завантаження, то це не добре, можливо ви скачали версію не під потрібну розрядність.
Все це працює не лише потужних сучасних комп'ютерах, наприклад на Windows 7 (x386 та x64) - працює також.
Головні переваги такого методу — простота і заздалегіть підготовлений список цілей.
Тому і алгоритм старту атаки максимально простий:
1. Включити VPN
2. Запустити програму для атаки
Алгоритм звершення атаки:
1. Закрити вікно програми для атаки
2. Виключити VPN
Для тих, хто цікавиться розробкою програмного забезпечення, автори "Death by 1000 needles" виклали Source code.
Сховище — правильний спосіб. Якщо вже ніяк не можна його дістатися, то ось проста і коротка відео-інструкція з Ізраїлю по вибору місця в приміщенні під час ракетної атаки. В Ізраїлі на тому розуміються. Але пам'ятайте — це у випадку, якщо не можна ніяк дістатися сховища.
Дана стаття має прикладну ціль, розрахована на бажаючих чесно вчити і чесно вчитися, не включає об’ємний вступ і довгий список посилань. Все наведене є моєю власною траєкторією навчання, яку я пропоную своїм учням. Проблема дистанційного опрацювання теми програмування — різноманітність власного обладнання учнів. Іноді в учня лише смартфон.
Як правило, програмувати на компі – зручніше. Але програмувати повністю на смартфоні – можливо.
Нам бажано:
— об’єднання учнів і вчителя в Google Classroom (чудово, якщо Google Workspace) або в іншу безкоштовну систему взаємодії учнів і вчителя (популярні системи підтримують роботу на смартфонах).
Нам потрібно:
— реєстрація учнів на сайті Repl.it, на якому учні будуть писати і безкоштовно зберігати свої програми (підтримується і Python, в тому числі з модулем Turtle), а вчитель прямо на цьому ж сайті ці програми може і перевірити. Все працює на комп’ютерах, планшетах і смартфонах.
Організація роботи в Google Classrom або іншій системі учнівсько-вчительської взаємодії виходить за межі даної статті. Розберемося з Repl.it.
Реєстрація на Repl.it, написання коду, відправка вчителю посилання на свою програму.
Відомий сайті Repl.it дає можливість писати і запускати код більше як 50 мовами програмування прямо з браузера, при чому це може бути браузер як комп’ютера так і смартфону. Якщо треба швидко перевірити код, можна зайти на сайт, обрати мову, скопіювати код у відповідне вікно і запустити його на виконання. В нашому випадку учню буде зручно зберігати коди своїх програм, а для цього потрібно зареєструватися на сайті. Під час реєстрації і роботи сайт може пропонувати платні або додаткові сервіси. Тут краще за все скористатися правилом для розумних: «якщо вам щось пропонують, а ви не дуже розумієте що саме — відмовляйтесь».
А щодо реєстрації, то давайте пройдемо цей шлях від імені учня покроково і детально, щоб було зрозуміло і малим і дорослим.
Переходимо на сайт Repl.it (відкриється в новому вікні).
В одному вікні ви будете читати цю інструкцію, а в сусідньому, на сайті Repl.it — реєструватися.
На головній сторінці сайту Repl.it натискаємо кнопку «Sign up»:
На наступній сторінці вам потрібно придумати собі username з латинських букв і цифр, без пробілів і крапок (від 5 до 15 символів), вказати адресу електронної пошти (можете вказати шкільну корпоративну), придумати пароль. Не забудьте записати username та пароль або сфотографувати екран або зробити скріншот, якщо ви працюєте зі смартфону. Якщо username, що ви придумали, вже зайнятий, придумайте собі інший.

На наступній сторінці вам запропонують підтвердити свій email:

Натисніть на посилання і перейдіть в вашу поштову службу. Там вас буде чекати лист від сайту Repl.it

Відкрийте листа і перейдіть за посиланням:

Нас перенаправить на сайт Repl.it.
На цьому реєстрацію завершено.
Але ви не втомились, продовжуємо :) . Обираємо мову програмування, для чого обираємо в меню зліва «Languages» (1), в рядку пишемо, що нам треба, припустим, python (2), а серед запропонованих варіантів обираємо той, що треба. Там є і звичний Python, але в нашому прикладі ми обираємо Python з підтримкою Turtle (3).

Наступним кроком система запропонує створити repl, тобто нашу програму, а для цього нам потрібно придумати і написати назву. Припустим наша перша програма буде малювати одне коло і буде називатися Коло1. До речі – назви програм можуть бути українською. Пишем назву і натискаємо кнопку «Create repl» :
Відкриється вікно, в якому нарешті можна писати код :) В лівій частині вікна (якщо працювати з комп’ютера) ми пишемо код (1), далі натискаємо кнопку «Run» (2) і в правій частині вікна бачимо результат – намальоване коло.

Для початку ви можете ознайомитися з функціями модуля Turtle у відповідному довіднику: http://pletyvo.in.ua/python/turtle.pdf З довідника можна копіювати приклади і пробувати код на сайті Repl.it Для вставлення на сайт Repl.it коду можна скористатися стандартною комбінацією Ctrl+V
Щоб побачити список ваших програм, тобто список ваших repls, потрібно натиснути на три лінії в лівому верхньому куті і обрати «My repls»:

Для створення нової програми, тобто, нового repl, натисніть кнопку «+New repl»:

Отже, ми вже вміємо створювати свої repl, тобто свої програми. До речі, вчителю можна відправити код програми, наприклад, через Google Classroom. Тобто, можна відлагодити свій код, скопіювати його з Repl.it і вставити у вікно відповіді, наприклад, Google Clarssroom.
Або можна відправити посилання на свій repl. Наступним нашим завданням буде саме навчитися робити посилання на свій repl, який можна буде відправити вчителю на перевірку. Чим цей варіант кращий? Вчитель може перейти за посиланням і запустити код учня, тим самим його перевірити. Чим цей варіант певною мірою гірший? Учень може продовжувати правити свій код вже після того, як здав вчителю. У деяких випадках треба це враховувати. Для створення посилання відкриваємо потрібний repl і натискаємо кнопку «Share»:
У вікні, що відкриється, бачимо кнопку «Copy repl link»:
Натискаємо на кнопку «Copy repl link» і посилання скопійовано в буфер обміну. Відповідно, ми можемо відправити вчителю це посилання на перевірку через Google Classroom або іншу систему, що ви використовуєте для навчання.
Ну і дуже важлива деталь. Все це працює не лише на комп'ютері, а і в браузері смартфона. Ось як виглядає цей самий repl на екрані смартфона.
Тут і код можна переглянути (1) і кнопка запуска програми є в наявності (2) і, головне, код можна запустити безпосередньо з браузера смартфона і побачити результат у вкладці «Output»:

Відповідно, код можна і писати і виконувати і на комп’ютері і за допомогою лише смартфону. Програмувати можна як у класичному Python, так і з використанням модуля Turtle, який достатньо успішно і візуально формує розуміння конструкцій мови програмування. Ось Turtle + список + цикл в смартфоні:

Код:
from turtle import *
speed(0)
pensize(7)
colors = ['red', 'green', 'blue', 'indigo', 'orange']
for x in colors:
color(x)
circle(50)
right(72)

А ще важливо, що сайт Repl.it буде зберігати коди програм. Щоб знову зайти на сайт, необхідно скористатись посиланням на кнопці «Log in»:

Звичайно, запропоноване поєднання систем навчання і Repl.it не може виключити списування та інші прояви академічної недоброчесності, але, повертаючись до концепції, описаної на початку статті, все це розраховано на бажаючих чесно вчити і чесно вчитися.
Анатолій Анатолійович

Тетяна Анатоліївна Савчук, учитель іноземної мови Новоград-Волинського Ліцею №1,
учитель вищої категорії, учитель-методист, учасник програми Британської Ради, GoGlobal
та Міністерства освіти та науки України «Вчителі англійської мови – агенти змін»
Пандемія 2020 року та закриття шкіл на карантин стало справжнім викликом для системи шкільної освіти. Вчителі стикнулися з необхідністю вибору дієвих інструментів дистанційного навчання. Стабільна і продуктивна робота учнів у всесвітньо-відомих системах і близько 90% відвідуваність учнями моїх власних щоденних відеуроків дає підставу вважати успішною обрану комбінацію систем і методів дистанційного навчання.
Головною задачею при плануванні дистанційного навчання особисто для мене було недопущення погіршення загального рівня навчання, підтримання на належному рівні знань і вмінь учнів, продовження системного використання підручників одного зі світових лідерів в системі вивчення англійської мови – британського видавництва «Pearson».
При розробці системи дистанційного навчання було відкинуто онлайн-системи, що вимагали для навчання використання лише традиційних комп’ютерів. Багато учнів не мають удома комп’ютерів, успішно замінюючи їх у звичайному житті смарфонами та планшетами. Крім того, частина родин на час карантину переїхала в іншу місцевість, взявши з собою лише саме необхідне. При плануванні системи дистанційного навчання англійської мови підбирались лише такі системи, що коректно працюють як на десктопних операційних системах, так і в мобільних Android та iOS.
Ще одна важлива складова успішного навчання — систематичність. Виникла необхідність пошуку відповідного IT-інструментарію для системної роботи та швидкого навчання учнів повноцінному користуванню такими системами.
Підсумовуючи досвід впровадження і використання власної системи дистанційного навчання, можу зробити висновок – підготовка матеріалів до уроків, видача і перевірка завдань, вирішення проблемних технічних питань вимагає значно більше вчительського часу, ніж при традиційному навчанні. Також під час дистанційного навчання значно зростає роль батьків учнів. Вони формують мотиваційну складову навчання, забезпечують організацію, беруть на себе технічне забезпечення своїх дітей засобами навчання.
Головним інструментом обліку, статистики, інформування і сервісу оцінок для своїх учнів я обрала традиційний Google Class. Проблеми з підключенням учнів вирішились буквально протягом тижня, приємним бонусом була активна допомога учнів один одному. За допомогою Google Class під час дистанційного навчання видаються завдання, збираються і оцінюються роботи учнів, здаються тести. Також сервіс використовується для інформування учнів щодо питань навчання і планування. Фактично Google Class можна вважати розширеною електронною версією шкільного журналу.
Ще однією важливою складовою системи дистанційного навчання стала ініціатива видавництва «Pearson». На період пандемії видавництво відкрило безкоштовний доступ до власної системи онлайн-навчання «Му English Lab». Варто подякувати менеджерам видавництва «Pearson» в Києві, які оперативно опрацювали заявку і допомогли вирішити питання підключення, що дозволило всім моїм учням читати, слухати і переглядати матеріали, виконувати тестові завдання. Система певною мірою гнучка, вчитель має можливість обмежувати кількість спроб у тестах або час на їх виконання. «Му English Lab» є продуманою і відлагодженою системою, що дає можливість дистанційно оцінити навички з усіх видів мовленнєвої діяльності. Система прив’язана до підручників видавництва, якими користуються вчителі англійської мови та їх учні у всьому світі.
Також важливим компонентом при навчанні англійської мови стала система відеоконференцій ZOOM. Для забезпечення систематичного зворотного зв’язку з учнями, підтримки високого рівня мотивації, уроки в ZOOM проходять кожного тижня, розклад стабільний. Учні одинадцятого класу, наприклад, знають, що кожного тижня у понеділок, середу та п’ятницю у них англійська. Використання камери учнями під час уроку — бажано. Таким чином вчитель може звернути увагу на артикуляцію при говорінні. Під час уроку – обов’язкове спілкування з кожним учнем, одночасно його ідентифікація. Так як урок в ZOOM – це повноцінний урок, то учні, що були відсутні, мають опрацювати матеріал самостійно, вони отримують матеріали уроку і додаткове індивідуальне завдання, щоб не відставати в навчанні від класу. Учнів це активно мотивувало не пропускати англійську, бо після того, як ZOOM-урок завершено, «учень, що проспав» в своєму Google Class акаунті безумовно зустріне додаткове завдання і терміни його виконання. Таким очевидним мотиваційним прийомом в сумі з традиційно позитивним настроєм на самих ZOOM-уроках вдалося досягнути рівня відвідуваності онлайн-уроків до 90%. Класично зручними інструментами в ZOOM є можливість демонстрації екрану, використання функції поміток та інтерактивної дошки при поясненні матеріалу та виправленні помилок. Систему ZOOM зручно використовувати для демонстрації відеоматеріалів, прослуховуванні аудіо, виконання інтерактивних вправ. Також для вивчення іноземних мов з використанням ZOOM зручним є сервіс окремих кімнат Breakout Rooms, в яких учні в парах і групах спілкуються між собою, а вчитель має можливість підключатися до цих кімнат для спілкування або контролю. Для підтримання позитивної атмосфери під час онлайн-уроків застосовуються Quizlet, Kahoot, LearningApps.
Вважаю, що при будь-яких комбінаціях інструментів дистанційного навчання, головне — системність. Всі учасники освітнього процесу, а саме вчитель, учні та батьки повинні прикласти зусилля для системного й мотивованого навчання з обов’язковим активним зворотнім зв’язком.

Уже не перший рік найвідомішій курс для програмістів Гарвардського університету CS50 проводить змагання під назвою CS50x Puzzle Day. Всім бажаючим пропонується розв’язання логічних задач за обмежений час. Під час розв’язку учасникам дозволяється об’єднуватися в команди, бо завдання традиційно складні і знайти розв’язок самостійно — складно. Для тих учасників, що не змогли знайти собі команду, на час змагання запускається сервіс пошуку однодумців. В 2020 році організатори дали на розв’язок восьми задач чотири доби, дозволивши користуватися інтернетом та будь-якими іншими ресурсами. Через Всесвітній карантин командам заборонили зустрічатися особисто, крім випадків, коли учасники команди разом живуть. Всі мозкові штурми – виключно онлайн.
Взяти участь у змаганні об’єдналась і команда Новоград-Волинської школи № 7 під назвою «i7 Ukraine» з учнів, вчителя і студентів-випускників: Вікторія Кондратюк з 10-А, вчитель інформатики Анатолій Сахно, студенти КПІ Валерій Шмідт і Анатолій Шмідт. Капітаном команди учасники обрали Анастасію Прохорчук з 11 класу.
Це були чотири доби серйозної та активної роботи, десятки зустрічей в Telegram і ZOOM. Водночас усі учасники продовжували дистанційне навчання у школі та університеті. Ніхто з команди не мав досвіду змагань такого рівня.
Для того щоб оцінити рівень змагання, можна розглянути задачу, яка сподобалася команді найбільше. Ось її умова:

Реальна робота над задачею почалась, коли було знайдено першу закономірність під час мозкового штурму:
RN: IVXLCD
Це римські цифри. І однієї не вистачає – тисячі, яка позначається буквою «M», а RN на думку команди — «Roman Numеrals».
Наступна послідовність була знайдена за кілька годин, однорозрядні числа:
Single Digit Numbers: Zero, Two, Tree, Four, Five, Six, Seven, Eight, Nine. Пропущена одиниця, тобто «One», відповідно буква «O».
Перебиралися сотні варіантів послідовностей. Міри ваги, довжини, фізичні величини, шукали в таблиці Менделєєва, океани, гірські вершини, міста по чисельності населення і площі, аналізувалися фільмографії, «Гаррі Поттер», символи світових релігій, імена персонажів казки «Білосніжка та сім гномів», ступені прожарки стейків. І так – годинами.
Наступне відкриття – китайські зодіакальні тварини:
Chinese Zodiac Animals: Rat, Tiger, Rabbit, Dragon, Snake, Horse, Goat, Monkey, Rooster, Dog, Pig. Не вистачало «Ox», тобто «бик» і знайдена ще одна буква «O».
Шукаючи набори з 12 елементів, команда успішно звернула увагу на астрологію:
Astrology Signs: Aries, Taurus, Gemini, Cancer, Leo, Virgo, Libra, Scorpio, Capricorn, Aquarius. Пропущений «Sagittarius», буква «S».
І знову — години пошуків, і нове відкриття, тепер в літературі. В ZOOM була здивована тиша, коли прозвучало «Чекайте, знайдено! Це Толкін «Володар перснів», члени Братства Персня».
Fellowship of The Ring: Frodo, Samwise, Gandalf, Legolas, Gimli, Aragon, Boromir, Meriadoc.
Не вистачає «Peregrin», отже пропущена буква «P».
Наступна послідовність була в області, яку команда не раз обговорювала. Це було… сім смертних гріхів.
Deadly Sins: Lust, Gluttony, Greed, Sloth, Wrath, Pride.
Пропущена «Envy», тобто заздрість. І буква «E»
Залишились незнайденими дві послідовності:
TR: DKPCFGS
SR: DDPVCCBR
Так як завдань вісім, то команда вирішила, що пропущені букви повинні бути вписані замість знаків питання, і розв’язана остання задача. Те поняття, що пропущено в останньому завданні і буде відповіддю на всю задачу.
Букви, що вже знайдені, розставились по черзі запитань:
OO_:PEM_S
Отже, залишилось небагато кроків, але закінчився час. Капітану треба було терміново здавати ті задачі, що встигли розв’язати. Cаме за задачу «Sets» команда «i7 Ukraine» проголосувала як за найцікавішу, боролася з нею 25 годин, але цього не вистачило.
Після закінчення змагання організатори пообіцяли опублікувати правильні розв'язки через ZOOM, на час публікації статті змагання завершилось, а правильні відповіді невідомі.
Інтернет дуже змінив наше життя. У ці чотири доби учасники команди працювали дистанційно на уроках і здавали екзамени з матаналізу в Діскорді. Багато спілкувались. І отримували неймовірний досвід у чудовому світовому змаганні на ім’я «CS50x Puzzle Day» з найстарішого вищого навчального закладу Сполучених Штатів.
ps.
Організатори CS50x Puzzle Day опублікували правильні відповіді на задачі. Приємно, що в задачі «Sets» те, що ми визначили — було правильно. І загальна логіка - також. Ми не знайшли:
Taxonomic Rank: domain, kingdom, phylum (in zoology), class, order, family, genus, species.
Пропущено - «Order» - буква O
а ще
Santa reindeer: Dasher, Dancer, Prancer, Vixen, Comet, Cupid, Donder, Blitzen, Rudolph.
Пропущено «Donder» - буква D.
В результаті:
OOO:PEMDS
А це - математика:
Order of operations: Parentheses, Exponents, Multiplication, Division, Addition, Subtraction
Пропущена буква А - а це додавання.
Правильна відповідь на задачу: Addition
Організатори приймали також відповідь «Add»
На жаль, команда «i7 Ukraine» цю задачу не дотиснула. Але в конкурсі такого рівня дебютували, і правильно зробили дві задачі.
Художник – аргентинський. Пазл – німецький. Кабінет інформатики – наш. І головне – діти. Українські. Розумні, позитивні, вперті. Було спекотно, складно. Але вони це зробили.
Фільм про те, як команда «i7 і друзі» збирала пазл «Crazy World Cup»
Оплески
Інтелектуальна гра.
Автор – Анатолій Сахно Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Уперше представлена на семінарі «Технології навчання в роботі з обдарованими дітьми» 27 вересня 2017 року.
Правила.
У грі беруть участь команди. Мінімальна кількість команд – дві, максимальна кількість яких - необмежена, але одночасно змагатись рекомендується не більше, аніж 3-4 командам (оптимальний варіант - по 3-4 учасники). Якщо бажаючих багато, то можна грати на вибування.
Команди розміщуються «групами» для ускладнення підслуховування версій з боку інших команд.
Питання гри і відповіді на них записані у ведучого на картках з однієї сторони. З іншої сторони карток зображено логотип гри. У разі необхідності, ведучий готує «чорну скриньку», куди він, або його помічники, вкладають необхідні предмети.
Гра розпочинається з розіграшу першого питання. Кожен розіграш має назву «Раунд». Ведучий з картки читає чітко сформульоване запитання. Після того, ведучий відкладає картку і плескає в долоні. Це - сигнал, що питання прозвучало повністю, розпочинається обговорення. Якщо учасник будь-якої команди плескає в долоні, не дочекавшись оплеску ведучого, ситуація називається «фальшстартом» , це призводить до того, що дана команда пропускає обговорення питання, що розігрується.
Після оплеску ведучого команди розпочинають обговорення і задають ведучому уточнюючі запитання. Для цього один із членів команди повинен підняти руку і дочекатися дозволу ведучого. Після того, як ведучий показав на учасника команди, він задає своє запитання, яке має бути сформульовано таким чином, аби ведучий міг відповісти лише «Так», «Ні» або «Немає значення». На даному етапі «Оплески» схожі на українські «такнішки», російські «данетки» і англійські «lateral thinking puzzle». Але є відмінності. Учасники повинні так сформулювати додаткові запитання, щоб при цьому не підказати іншим, тому що всі команди добре чують як запитання, так і відповіді ведучого.
Якщо під час обговорення якась з команд вирішила, що вже знає правильну відповідь, вона обирає учасника, який один раз голосно плескає в долоні. З цього моменту цей учасник називається «виступаючим». Якщо у долоні плескали двоє, то виступаючим буде лише один — той, хто був першим. Ведучий каже «Стоп», і обговорення запитання переривається. Ведучий надає слово виступаючому.
Після того, як виступаючий сформулював свою відповідь, ведучий повинен її прийняти. За необхідності він задає виступаючому додаткові питання для розуміння його версії.
Після прийняття відповіді, ведучий запрошує виступаючого до себе. Він показує виступаючому картку, на якій написане запитання і правильна відповідь. У випадку використання в даному запитанні «чорної скриньки», ведучий дає можливість зазирнути виступаючому в чорну скриньку і зрозуміти, чи відповів він правильно. Якщо виступаючий відповів вірно, він, як правило, радіє J, а ведучий вітає виступаючого і його команду з перемогою у раунді. Ведучий запрошує всіх привітати оплесками команду, що виграла раунд. Участь у вітанні, звичайно ж, добровільна.
Після чого команда-переможець отримує один бал, і ведучий з підготовлених карток обирає нове запитання. Ведучий може самостійно вести рахунок гри або доручити це помічникам.
Якщо ж виступаючий відповів невірно, він, як правило, не дуже радіє, а ведучий повідомляє всім присутнім про неправильну відповідь. Виступаючий вибуває з розіграшу даного раунду. Він повинен вийти з приміщення, де проходить гра до закінчення обговорення поточного питання. Зокрема, це потрібно для унеможливлення підказок.
Таким чином, при неправильній відповіді однієї з команд, у ній стає на одного гравця менше.
Раунд продовжується до тих пір, поки не буде дана правильна відповідь, або за ініціативи ведучого у випадку, якщо учасники команд більше не обговорюють запитання. Якщо на питання, що обговорюється була дана хоча б одна відповідь і після того команди не пропонують запитань і відповідей, ведучий має право видати штрафний бал (мінус один бал) командам за небажання думати і діяти. Командам, які «загубили» під час обговорення всіх своїх гравців, мінусові бали в такому випадку не нараховуються. Якщо на запитання, що обговорюється не було дано жодної відповіді, але гра, на думку ведучого втратила динамічність, ведучий може завершити обговорення запитання без нарахування штрафних мінусових балів.
Після закінчення раунду в гру повертаються всі гравці, що вибули, і ведучий обирає серед підготовлених карток нове запитання.
Гра проводиться до отримання однією з команд трьох або п’яти балів. Про це ведучий на початку домовляється з командами, в залежності від ситуації, кількості команд, складності тем, тощо.
Щодо стратегії і тактики гри «Оплески».
Звичайно, чим швидше плеснути в долоні, тим більше шансів на перемогу. З іншої сторони – при неправильній відповіді команда втрачає одного свого гравця. Немає заборони на передачу права відповіді будь-якому учаснику команди. Але генерація ідей, і постійна передача права відповіді іншому учаснику вважається поганим смаком. Принцип відповідальності простий: «Запропонував ідею відповіді – бери на себе відповідальність, ініціюй обговорення і намагайся сам принести оплески перемоги своїй команді». Не варто забувати про те, що додаткові питання треба задавати таким чином, щоб при цьому не допомогти суперникам.
Роль ведучого.
У грі «Оплески» роль ведучого достатньо творча. При обговореннях ведучий повинен ініціювати обговорення, підтримувати позитивну атмосферу гру. Також ведучий обирає запитання для раундів на власний розсуд. У випадку зниження активності гравців або втрати інтересу до обговорень, ведучий може, наприклад, обрати для наступного раунду легше запитання, аби стимулювати гру. При цьому ведучий повинен пам’ятати про змагальну ціль гри, потрібно уникати непотрібних підказок, особливо одній з команд. У разі потреби, ведучий має право на вирішення конфліктів. Для реалізації даної можливості у ведучого є право «останнього слова» при вирішенні конфліктних ситуацій. Таким чином, від ведучого суттєво залежить як динамічність гри, так і її загальний настрій. При цьому ведучому варто пам’ятати, що гра – для команд, тому не варто перебирати на себе роль «головної зірки». Командам, в свою чергу, варто пам’ятати про коректну поведінку по відношенню як до інших команд, так і до ведучого.
Приклад логотипу для «рубашки» карток гри «Оплески»
Приклад картки для гри «Оплески»:
Цього чоловіка багато хто вважає геніальним. Те, що він створив вражає і сьогодні. Він часто повторював: «Прямі кути придумали люди без фантазії, прямих кутів не існує в природі». Вершиною архітектурної досконалості цей архітектор вважав форму того, що знаходиться у чорній скриньці. Що там?
Відповідь: Архітектор Антоніо Гауді вважав вершиною архітектурної досконалості звичайне куряче яйце.
Приклад картки для гри «Оплески»:
Описані в книзі Марко Поло про подорож до Китаю ВОНИ, по суті, були втіленням мрії алхіміків. Зараз вони знаходяться у чорній скриньці. Назвіть ЇХ двома словами.
Відповідь: Паперові гроші.
© Правила гри «Оплески» вперше представлено в Інтернеті на сайті «Плетиво» (pletyvo.in.ua).
Дата першої публікації правил: 16.04.2019 року.
Успіхів і веселих оплесків!