На сайті «Плетиво» стартувало опитування щодо кольору стоп-крана в літаку. Задача даної статті – спробувати розібратися в даному питанні. В першу чергу уважно читаємо запитання:

 

Запитайте залізничників: «Якого кольору стоп-кран у вагоні потягу?» Більшість з них відповість: «Червоного». Запитайте пілотів: «Якого кольору стоп-кран в літаку?» Що відповість більшість пілотів?

 

З потягами все зрозуміло. Стоп-кран в них, зазвичай, червоний. Точніше, він металевий і пофарбований в червоний колір. З кольором стоп-крану в літаку все цікавіше. Зверніть увагу, нас не запитують, чи є стоп-кран в літаку чи його немає. Нашу думку, до речі, взагалі не питають. Нас запитують щодо думки пілотів, при чому більшості пілотів. Ми, звичайно, не можемо всіх їх опитати, але нам потрібно розбиратися саме в цьому напрямку. Давайте спробуємо.


В документах на літак поняття стоп-кран в такому вигляді, як на залізниці, прогнозовано немає. Але нас запитали, чи більшість пілотів поняттям «стоп-кран» назвуть якусь систему літака? Така система дійсно є, і це – антипожежна система.

 

Для прикладу, на популярному Boeing 737 три двигуни. Два – під крилами і третій - допоміжна силова установка (ДСУ) — допоміжне джерело енергії, не призначене для переміщення транспортного засобу. В багатьох випадках призначенням ДСУ є запуск основного двигуна, а також забезпечення транспортного засобу електроенергією під час стоянки. З кожним з цих трьох двигунів може статися пожежа і розробник це, звичайно, врахував.

Ось як виглядає  частина антипожежної системи в кабіні Boeing 737 (фото звідси):

 

 

Дві ручки для двигунів (з боків) і одна для ДСУ (в центрі). В ручках є світлова індикація спрацювання датчиків, отже вони ще і можуть світитися.

При витягуванні ручки «на себе» відсікається живлення мотора паливом а також відключаються системи генерації електроенергії та нагнітання гідрорідини.


Біля ДСУ знаходиться пожежний балон, для його застосування центральну ручку треба спочатку витягти «на себе», а потім повернути в сторону.

Біля кожного з двох основних двигунів знаходяться по два пожежних балони. Для застосування потрібно спочатку витягти ручку «на себе». А потім повернути ручку відповідного двигуна в сторону – розрядиться один балон, при повертанні тієї самої ручки в іншу сторону – розрядиться другий балон. Ще раз нагадаю – це так для Boeing 737. Не може ж бути на всіх літаках світу п'ять пожежних балонів і однакова система.


Ось загальний вигляд кабіни Boeing 737, ці червоні ручки дуже помітні, вони в центральній частині.

 

 

 

Розглянемо кабіну ще одного дуже популярного літака - Airbus-320.


Якщо кабіни всіх Боїнгів звинувачують в безладі з перемикачів і тумблерів, то в Airbus все стильно і в один рівень.

Ось як це виглядає:

 

 

Ми люди логічні, ми припускаємо, що не повинна антипожежна система у Boeing бути з червоних ручок, а у Airbus – з фіолетових. Отже, шукаємо червоне.


Знаходимо, ось:

 


Аналогічна антипожежна частина, судячи по кнопкам – ті самі п'ять пожежних балонів. Погодимось, що стильно. Адепти Boeing скажуть «Це все прикольно поки нічого серйозного не сталося, а зато у нас педалі не електронні, а ще є система тросів». Але як то кажуть, на  смак і колір всі маркери різні. 

 

Ще один виробник літаків — бразильська компанія Embraer. Елементи антипожежної системи також є елементами червоного кольору:

 

 

Тут, на відео, пілот тестує дану систему на Embraer 195.

 

Щодо літаків марки Bombardier, то опису їх антипожежної системи не знайшов. На фото кабін літаків цього виробника, що вдалося знайти – деталей не видно. Ось, наприклад, кабіна літака моделі Bombardier global 6000 (звідси):

 

 

Відчуття, що з кабіною аеро-стилісти попрацювали на славу. Кількість екранів і загальний стиль дає відчуття, що це – літаючий комп’ютер ) Кому цікаво, який Bombardier global 6000 всередині – тут брошура від виробника. Причому брошура не загальна, а на конкретний серійний номер. Звичайно, там мало про кабіну а все більше про комфорт і естетику.

 

Щодо ще одного виробника літаків – Cessna, простіше. Чудова стаття допомогла розібратися.

Ось приборна дошка літака Cessna 172:

 

 

Звичайно, нам цікаві червоні елементи – номери 7 і 22.


Що таке 7? Перемикач MASTER. З його допомогою живляться всі споживачі електроенергії від акумуляторів або генератора.

Ясно – це як вмикач-вимикач, не воно. А 22?


22. Важіль управління насиченістю паливної суміші. За допомогою цієї рукоятки ми підбираємо оптимальне співвідношення витрат палива і потужності двигуна. Положення рукоятки «на себе» повністю перекриває подачу палива і зупиняє двигун.

 

В нашому випадку, це, мабуть воно. Система, що може перекрити подачу палива і повністю зупинити двигун.

 

Давайте перечитаємо запитання, що ми поставили на початку:

 

Запитайте залізничників: «Якого кольору стоп-кран у вагоні потягу?» Більшість з них відповість: «Червоного». Запитайте пілотів: «Якого кольору стоп-кран в літаку?» Що відповість більшість пілотів?

 

Думаю, що більшість пілотів відповість «червоний».

 

Якщо у вас є знайомий пілот і ви його запитали – розкажіть і нам на Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

 

Анатолій Анатолійович

 

Дякую за консультації при підготовці матеріалу авіаційному техніку Сергію Якубовичу

ps. Авіатехнік та офіцер ЗСУ Сергій Якубович загинув у серпні 2022 року у віці 26 років на російсько-українській війні.


 

Вхід для зареєстрованих відвідувачів