Відома американська корпорація Autodesk в 2011 році запустила Tinkercad — безкоштовне 3D-моделювання в браузері.
Мета даної статті – короткий огляд можливостей Tinkercad для навчання учнів.
При безкоштовній реєстрації можна вказати, що ви – вчитель і отримати зручні можливості для роботи з учнями. Після реєстрації вчителю можна створити класи, які будуть ізольовані, тобто по замовчуванню проєкти учнів будуть мати статус приватних їх будуть бачити лише самі учні-автори і вчитель. Це дуже зручно для перевірки – вчитель заходить в клас на сайті Tinkercad і переглядає роботи учнів.
Так виглядає меню класів:

Дуже зручно на сайті реалізована система реєстрації учнів. При створенні кожного класу (або групи, якщо клас ділиться на групи) формується окреме посилання, яке передається учням. Особисто я використовую Google Workspace for Education, тому посилання на приєднання викладаю в Google Classroom. Учні групи з Google Classroom переходять за посиланням і можуть зайти в свою групу, використовуючі шкільний корпоративний акаунт:

Ніякої спеціальної реєстрації не потрібно, все просто.
Учні і вчитель можуть станом на 2023 рік створювати три типи проєктів (в системі вони звуться Designs): 3D, Circuits, Codeblocks

При створенні 3D проєкту можна обирати не лише куби та циліндри, можна малювати в редакторі свої об'єкти а також обирати інші елементи з бібліотеки:

Можна створити проєкт, назвати його і зберегти – для цього натиснути на логотип в лівому верхньому куті. Збережені проєкти можна редагувати.
При роботі доступні інструменти – вирівнювання, групування, зеркалювання. Є Undo, Ctrl+C, Ctrl+V також працюють.
Це – поганий приклад, примітивний, але свій )

Достатньо цікавим є створення проєктів в Circuits. Ми з учнями згадували фізику, паралельне і послідовне з’єднання. Міряли тестером струм, що тече через світлодіод, а потім проводили симуляцію цього в Circuits. Підбирали струмообмежуючий резистор для світлодіоду при використанні дев’ятивольтової батареї (тим, кому більше 40 років знають її з іменем «Крона»).
Ось приклад симуляції, обмеження струму світлодіоду підбором резистора:

Варто звернути увагу, в системі є можливість симуляції з використанням Arduino та Micro:bit

І третій тип проєктів – Codeblocks, який буде зрозумілим всім любителям блокового програмування. В даному типі проєктів можна з блоків складати програми. Ось приклад, танцюючий Мурчик )
Складаємо програму, запускаємо на виконання – працює.

Безумовно, Tinkercad – це не 3ds Max – топовий продукт корпорації Autodesk. З іншої сторони, чи багато шкіл можуть купити 3ds Max? Ось прайс з офіційного сайту:

А ще варто проаналізувати ефективність 3sd Max в звичайній школі. Безумовно, ніхто не зменшує чудові можливості безкоштовного Blender.
При цьому простий, зрозумілий, з низьким порогом входження Tinkercad, як на мене, вартий уваги.
Анатолій Анатолійович,
червень 2023
Ситуація: вчитель видав вам завдання і просить прислати не код, а посилання на свій REPL. Саме так називаються проєкти на сайті replit.com
Вчителю це зручно – він зможе перейти за посиланням, запустити код, перевірити його роботу. Вчитель може вказати учню на помилки. Учень, в свою чергу, може продовжити роботу над своїм REPL, а вчитель – знову переглянути, отже – зручно. Крім того, вчитель бачить не шматок тексту, який може просто розповсюджуватися в групах учнів, вчитель, коли переходить за посиланням, бачить не лише назву REPL, а також ім’я користувача. Це трохи ускладнює списування.
Сформувати посилання на REPL і скопіювати це посилання в буфер обміну нескладно в браузері комп’ютера, давайте ще раз згадаємо це картинках:
А тепер: як це зробити в браузері смартфону на Андроїд, теж в картинках:
Успіхів в програмуванні!
Під час війни українська освіта відчуває дієву підтримку освітян усього цивілізованого світу. Відомі онлайн платформи безкоштовно відкривають для українців свої курси, продовжують працювати різноманітні освітні проєкти і програми, країни світу допомагають з навчанням і адаптацією українським дітям, що виїхали за кордон.
В квітні 2022 року в рамках проєкту «GoCamp» до міжнародної освітньої програми «Creative Camp: МИ З УКРАЇНИ!» приєдналися вчителі кафедри іноземних мов Новоград-Волинського Ліцею №1 ім. Лесі Українки.
В рамках програми ліцеїсти 4-11 класів мали можливість спілкуватися з кожним з трьох волонтерів програми в режимі онлайн відеозустрічей на платформі ZOOM. Кожного тижня проводилося дев’ять зустрічей. Учні, що перебувають за межами України також брали участь у зустрічах.

Волонтери, що приєдналися до ліцеїстів в рамках програми «Creative Camp: МИ З УКРАЇНИ!»:
— Razouleu Caroline Sorunuo (Індія)
— Nino Dabrundashvili (Грузія)
— Tessa Yin (Канада)
Програма тривала три тижні і викликала живий інтерес ліцеїстів, на кожну зустріч збиралися десятки учнів. Організацію зустрічей та їх супроводження забезпечували вчителі англійської мови Ліцею: Савчук Тетяна Анатоліївна, Андрійчук Лідія Михайлівна, Колесник Олеся Василівна, Кононенко Ганна Дмитрівна, Комов Микола Романович, Морозюк Ольга Миколаївна, Коваленко Любов Володимирівна.
Команди спілкувалися на різні теми, обговорювали важливі проблеми та грали в ігри. Відчувалась доброзичливість до українських дітей зі сторони волонтерів, в свою чергу ліцеїсти демонстрували не лише інтерес до традицій різних країн, а і готовність ділитися національною культурою і гордістю за власну країну.

Подібні програми дуже важливі. Діти отримують емоційно-психологічну підтримку, вони реально відчувають необхідність навчання й усвідомлюють важливість вивчення іноземних мов. Якщо знати англійську, то практично в будь-якій країні можна знайти співрозмовників і отримати допомогу. Волонтер з Канади, Tessa Yin зараз живе і працює у США, волонтер з Індії, Razouleu Caroline Sorunuo керує власною бізнес-школою. Коли волонтер з Грузії, Nino Dabrundashvili розказала дітям, що мешкає у Кореї, то отримала безліч нових запитань.
Після завершення програми «Creative Camp: МИ З УКРАЇНИ!» волонтери запропонували продовжити спілкування, тому ці зустрічі тривають і далі. Діти спілкуються все активніше і впевненіше, отримавши шанс перебороти будь-які мовні бар’єри.
Ліцей не вперше бере участь в проєктах GoCamp. Літні мовні табори в Ліцеї об’єднали любителів англійської з числа учнів і вчителів. Завдяки участі в GoCamp Ліцей отримав комп’ютерний клас з локальною мережею і програмним забезпеченням від Міністерства освіти і науки України.
Програма «Creative Camp: МИ З УКРАЇНИ!», до якої приєднався Ліцей під час війни, має дуже велику цінність. Професійну і загальнолюдську. Кожен з нас повинен робити те, що вміє найкраще, і у кожного з нас свій фронт. Навчаючи і розвиваючи майбутні покоління ми робимо свій внесок в Перемогу.
Тетяна Анатоліївна Савчук,
зав. кафедри іноземних мов
Новоград-Волинського Ліцею №1
ім. Лесі Українки
Сучасні діти, в більшості, логічні. Багато хто з них знає, що таке нелегка праця і чули про захмарні зарплати айтішників. І чимало з них готові спробувати, дізнатися про те саме програмування, за яке так багато грошей. Але комусь не вистачає терпіння, комусь — мотивуючого вчителя поряд. А хтось в п’ятому класі відкрив подаровану круту книжку для програмістів, прочитав незрозуміле про інкапсуляцію і на тому, звичайно, закрив.
Сучасні круті вчителі інформатики — люди обізнані. Вони експериментують з різними платформами і концепціями, намагаючись зацікавити і розвивати початківців. Тут і котик Скретч, звичайно, і Turtle-Python і ще багато чого, в тому числі українського. Даний огляд — він більше не для вчителів інформатики. Все це більше для батьків, що дивляться в майбутнє і зацікавлених дітей. Можете відправити посилання на цей матеріал своїм друзям і знайомим, у кого є можливість зараз вчитися. Бо є сенс.
Ми розберемо реєстрацію і роботу на платформі, яка має чимало гарних властивостей:
- безкоштовна
- україномовна
- не потребує вчителя
- запам’ятовує завдання, що вже зроблені, їх не треба перездавати
- має сотні завдань, розроблених фахівцями, які на тому розуміються
- завдання можна пропускати і повертатися до них пізніше
- платформа, яку рекламують голови Microsoft, Twitter, Facebook
- платформа, якою користуються десятки мільйонів учнів і мільйон викладачів по всьому світу
- платформа, спонсорами якої є Amazon та Google
- платформа, до якої можна приєднатися за кілька хвилин.
Стартуємо? Думаю, воно того варто. Як вчитель, використовую платформу багато років. Запрошую! Так як це будуть читати по різному підготовлені люди, то буде багато картинок. Щоб всім було зрозуміло.
Заходимо на сайт платформи, обираємо українську мову (або ту, що вам хочеться, мову в будь-який момент можна змінити):
Обираємо «Увійти»
Якщо ви вже зареєстровані на платформі, ви можете зайти, як зареєстрований користувач, ввести адресу електронної пошти, з якої реєструвалися і пароль, якій вказали при реєстрації (поля обведені червоною рамкою). Якщо ви зайшли вперше, як ми з вами зараз, то переходимо до пункту «Створити обліковий запис»:
Ви можете обрати різні варіанти реєстрації. Якщо у вас є електронна пошта, то я рекомендую зареєструватися з її використанням. Заповніть відповідні поля і натисніть кнопку «Реєстрація»:
Оберіть роль «Учень», придумайте псевдонім і вік учня. Ці поля є обов’язковими. Якщо ви при реєстрації вказували пошту когось з батьків, а не пошту дитини, то встановіть позначку «Я один (-на) з батьків/опікун, що подає оформлення від імені своєї дитини» і натискаєте кнопку «Перейти до мого профілю»
Прочитайте рекламний текст, закрийте рекламне вікно і перейдіть до каталогу курсів:
На платформі є багато різних курсів. В першу чергу звертаю увагу на курси «Основи інформатики».
Це чотири курси для дітей різного віку. Більшість завдань – українською, що важливо — завдання різноманітні і продумані.
Учень створює програму методом перетягування блоків. Якщо помилився, перетягує блок назад. Коли програма побудована, можна запустити її на виконання цілком або покроково. Важливо, що платформа пропонує не просто здавати задачі, а здавати їх оптимальними рішеннями. Ось, наприклад, завдання. Це курс 2, етап 3, завдання 5, зверніть увагу, що система пропонує зробити завдання з використанням 9 блоків, а ми поставити 11 блоків:
Завдання буде прийнято, але система попередить про неоптимальність:
Якщо учень хоче повернутися і дотиснути завдання, він може обрати «Спробуйте знову».
Якщо натиснути «Продовжити», то учень перейде до наступного завдання, але неоптимально виконане завдання буде помічено не темно-зеленим кольором (як ідеально зроблене), а світло зеленим кольором:
На панелі курсу можна в будь-який час побачити, які завдання зроблено оптимально або неоптимально, а які ще чекають.
Звертаю увагу вчителів на дану плафторму. Якщо зареєструватися вчителем, то можна створювати класи, додавати учнів, бачити прогрес роботи учнів, виписувати сертифікати. Все дуже логічно і зручно.
Важливе питання про вчителя. Річ у тому, що не у всіх є вчитель, що буде допомагати. Тим більше зараз. Але в більшості завдань простих курсів можна попросити когось зі знайомих, друзів, дорослих. Якщо нема кого попросити, то давайте згадаємо, що code.org всесвітньо відома платформа. Тому, як казати мої учні: "Якщо вже зовсім не виходить, то вже тоді youtube, там є, ми бачили!"
Успіхів!
З 1 по 4 квітня 2022 року буде проходити наступний раунд одного з самих цікавих і складних інтелектуальних конкурсів світу – CS50x Puzzle Day.
Всім бажаючим будуть представлені логічні задачі і надано чотири доби на їх розв’язання. Традиційно організатори дозволяють користуватися інтернетом та будь-якими іншими ресурсами, але задачі кожного разу нові і авторські. Мова завдань — англійська. Під час розв’язку учасникам дозволяється об’єднуватися в команди, бо завдання традиційно складні і знайти розв’язок самостійно — складно.
Команда, в якій я маю честь брати участь в «CS50x Puzzle Day» зветься «i7 Ukraine». Весною 2020 року ми вперше спробувати свої сили і розв’язали дві задачі з восьми.
Тут можна подивитися завдання весняного туру 2020, а тут — пояснення розв’язків.
Задачі справді складні, от тут я детально описав українською, яким алгоритмом ми бились над однією з задач 25 годин, але так і не дотиснули.
Восени того самого 2020 року, з 4 по 7 вересня оранізатори запустили наступний раунд змагань. Ми знову менше спали ті ночі, годинами сиділи в Zoom і хмарних сервісах колективної роботи.
Кожен учасник з майже 14 тисяч зареєстрованих в осінньому турі CS50 Puzzle Day сподівався отримати сертифікат, але для цього потрібно правильно розв'язати не менше п’яти задач з восьми. Або самостійно або у складі невеликої команди.
Пізно ввечері, за кілька годин до завершення змагання, ми розв’язали ще одну задачу і капітан нашої команди Вікторія Кондратюк відправила відповіді. Опівночі змагання для України завершилось, а на наступний день, коли змагання завершилось у всіх часових зонах світу, в ZOOM і YouTube професор Гарварда і автор курсу CS50 David Malan розпочав відеозустріч, на якій були представлені правильні відповіді.
Команда учнів і випускників звичайної української школи правильно розв'язала сім задач з восьми і отримала сертифікати, підписані David Malan.
Як ми раділи – то важко описати )
Ну а тепер знову розпочинається CS50 Puzzle Day. В 2022 році, в новій реальності для нашої країни. В якій є не лише неймовірні ЗСУ, а чимало розумних людей. CS50 Puzzle Day – це дуже складно, це виклик. Але українці вміють приймати виклики.
Ось як виглядає той самий сертифікат, який отримує кожний учасник команди:
Хочете такий? Збирайте команду розумних і амбіційних!
А ще розкажіть, будь ласка, своїм колегам і друзям, що один з найскладніших інтелектуальних конкурсів світу розпочинається першого квітня 2022 року.
Успіхів нам!