8 квітня 2007 року недільний додаток до провідної американської газети The Washington Post опублікував великий матеріал про те, як суперзірка класичної музики скрипаль Джошуа Белл грав 45 хвилин у вашингтонському метро. З тисячі з гаком перехожих він був упізнаний лише однією жінкою. У статті "Перли перед сніданком" журналісти міркують про феномен "мистецтва без рами".
Він вийшов з метро на станції L'Enfant Plaza і став біля стіни, відразу за сміттєвим баком. Майже за всіма мірками зовнішність його була звичайною: моложавий білий чоловік, одягнений в джинси, спортивну сорочку з довгими рукавами і бейсболку з логотипом команди Washington Nationals. Вийнявши з футляра скрипку, він поставив його біля ніг, завбачливо кинувши в нього кілька доларових папірців і монет – в якості "стартового капіталу". Розгорнувши футляр в сторону пішоходів, він почав грати.
Час: 7:51 ранку, п'ятниця 12 січня 2007 року, сама середина ранкової години пік. За наступні 43 хвилини повз скрипаля, який виконав шість класичних творів, пройшли 1097 осіб. Майже всі вони поспішали на роботу, майже всі - в державні установи. Станцію L'Enfant Plaza оточують будівлі федеральних відомств США, і ці пішоходи, в масі своїй, були бюрократами середньої руки, які обіймають посади з невизначеними і взаємозамінними назвами: фахівець, консультант, посередник, менеджер проекту, координатор…
Кожному, хто проходив повз, потрібно було зробити вибір, з яким часто стикаються городяни, що користуються громадським транспортом і час від часу стикаються з вуличними музикантами. Ви зупинитесь і послухаєте? Або пробіжете повз зі змішаним почуттям провини і роздратування, усвідомлюючи власну скупість і обурюючись спробою непрошеного зазіхання на ваші час і гроші? Кинете ви долар просто із ввічливості? Чи залежить ваше рішення від того, що музикант по-справжньому поганий? А якщо він чудово грає? Чи є у вас час на красу? А повинен бути? Яка моральна математика того, що відбувається?
В описувану січневу п'ятницю всі ці приватні питання отримали незвичайні публічні відповіді. Ніхто не знав, що скрипаль, який стояв біля стіни в переході, - один з кращих класичних музикантів сучасності, який грав вишукані твори на одній з найдорожчих скрипок в світі. Його виступ організувала газета The Washington Post як експеримент з контекстом, сприйняттям і пріоритетами, а з ще як спробу неупередженої оцінки громадського смаку: чи може краса подолати повсякденність обстановки і незручний час?
Музикант не грав популярні мелодії, впізнаваність яких змогла б викликати інтерес сама по собі. Експеримент був в іншому. Він виконував написані для соборів і концертних залів шедеври, які пережили століття. Акустика в метро, до речі, виявилася цілком прийнятною... Звук скрипки, кажуть, нагадує людський голос, і в руках цього музиканта вона ридала, плакала і співала…
Так що ж сталося на станції L'Enfant Plaza? Запитаємо експерта.
Ми запитали Леонарда Слаткіна, музичного директора Національного симфонічного оркестру. Що, на його думку, могло трапитися - гіпотетично - якби один з найбільших скрипалів світу виступив інкогніто перед тисячею поспішачих городян?
— Припустимо, його не впізнали і прийняли за одного з вуличних музикантів. Все-таки, чи його зовсім не помітять… В Європі, звичайно, він привернув би більше слухачів… Ну, скажімо, з тисячі чоловік 35-40 звернуть увагу на те, як він добре грає, а 75-100 зупиняться, щоб послухати.
— Тобто, натовп він збере?
— Так, звісно.
— А скільки грошей йому дадуть?
— Доларів 150.
— Дякую, маестро. Але це було не гіпотетичне питання. Це сталося насправді.
— Тобто? Хто був цим музикантом?
— Джошуа Белл.
— Ні!!!
Джошуа Белл починав як вундеркінд, а в 39 років він вже давно віртуоз світового масштабу. За три дні до виступу у вашингтонському метро він грав в Бостоні, де зібрав повний зал, хоча пристойні місця там коштували близько ста доларів. Три тижні тому він дав інший концерт — в Стратморі. Аудиторія була настільки делікатна, що ніхто не кашлянув до перерви між частинами творів. Але в ту січневу п'ятницю Джошуа Белл виявився одним з жебраків зі скрипкою Страдіварі за 3,5 млн. доларів, що шукають уваги зайнятих людей, які поспішають на роботу.
…Белл грав в повну силу… Тільки через три хвилини після початку його концерту хоч щось сталося. Чоловік середніх років сповільнив крок і обернувся в бік музиканта. Ще через тридцять секунд жінка опустила купюру в футляр. Через шість хвилин хтось зупинився. За 45 хвилин виступу сім чоловік затрималися, щоб послухати музиканта. 27 кинули йому гроші, і майже всі зробили це на бігу. Разом — 32 долари з дріб'язком. Решта 1070 пройшли повз. Ні, пан Слаткін, натовп не зібралася, ні на одну секунду...
Якщо великий музикант грає велику музику, але її ніхто не чує... Чи справді він такий хороший? Це - старий філософський спір про природу краси. Чи можна її виміряти (Готфрід Лейбніц)? Або це лише думка (Девід Юм)? Або це сума того і іншого, пропущена через безпосереднє сприйняття спостерігача (Іммануїл Кант)? Нам ближче версія Канта: вона здається самою вірною і більш за все підходить до випадку Белла.
Сам Белл розповідав, сміючись, як його вразило, що люди його ігнорують. «У концертному залі мене може засмутити кашель когось із слухачів або сигнал стільникового телефону... Але тут мені довелося ловити будь-які знаки уваги ... Я був дивно втішний, коли хтось поклав в футляр купюру, а не монети». І це говорить людина, яка може отримати тисячу доларів на хвилину ... «Коли я граю перед аудиторією в концертному залі, мені не треба добиватися визнання. Але тут я став побоюватися: «Що, якщо я їм не подобаюся? Що, якщо їх обурює моя присутність?». Він виявився, просто кажучи, «мистецтвом без рами».
Марк Лейтхаузер тримав в руках більше великих творів мистецтва, ніж будь-який з королів, пап або членів сімейства Медічі. Старший куратор Національної галереї мистецтв, він займається оформленням полотен. Лейтхаузер впевнений, що розуміє суть події з Беллом в метро. «Припустимо, я вийняв з рами класичний шедевр абстракціонізму, скажімо, роботу Еллсворта Келлі. Картина вартістю п'ять мільйонів. Я приніс її в ресторан, де збираються працьовиті хлопці з Коркоран-Скул (єдиний в Вашингтоні вищій навчальний заклад, орієнтований на мистецтво і дизайн), і повісив на стіну з цінником «150 доларів». Ніхто не помітить цю картину. У кращому випадку, який-небудь куратор скаже: «О, схоже на Еллсворта Келлі. Передайте, будь ласка, сіль».
…Подивимося ще раз на відеозапис виступу. Ось він, перший чоловік, який зупинився послухати музику: білий чоловік ледь за тридцять, в полотняних штанях, шкіряному пальто, з портфелем. Він - Джон Девід Мортенсен - працює в міністерстві енергетики та поспішає в офіс до початку нудного робочого дня. На відео видно, що він не просто зупинився: спочатку він пройшов повз, а потім, звірившись з годинником в стільниковому телефоні, повернувся і присвятив Беллу три хвилини. Мортенсен, в житті не слухав класичної музики, проходив повз Белла тоді, коли той виконував знамениту чахону Баха з партити ре мінор для скрипки соло, і застав перехід з мінорної тональності в мажорну… «Я нічого не знаю про тональностях, але від цієї музики на мене зійшов мир», - пригадав менеджер, коли його запитали, чому він зупинився в переході...
Уважний перегляд запису імпровізованого концерту привів нас до висновку, що ігнорували музиканта всі категорії пішоходів незалежно від статі, раси та віку. Єдиний виняток — діти. Усі без винятку, вони намагалися зупинитися і послухати музику, і всіх до єдиного за руку відводили батьки.
…Культурним героєм дня 12 січня виявився невисокий лисуватий чоловік на ім'я Джон Пікарелло, який слухав Белла цілих дев'ять хвилин.
— Ви ніколи не бачили музикантів на станції L'Enfant Plaza?
— Таких немає.
— Що ви хочете сказати?
— Це був феноменальний скрипаль. Ніколи не чув нікого, хто грав би так професійно. Технічно дуже грамотно, з відмінним фразуванням. І інструмент у нього був чудовий, з розкішним звуком. Я слухав його здалеку, щоб не втручатися в його простір.
…З'ясувалося, що шанувальник Белла не впізнав свого кумира. В юності Пікарелло навчався грі на скрипці, але кинув, зрозумівши, що його можливості обмежені. Зараз він працює в поштовому відомстві. У футляр Джошуа Белла він поклав скромні п'ять доларів і, збентежений, швидко зник…
Стейсі Фурукава, співробітниця демографічного відділу в міністерстві торгівлі, приїхала на станцію L'Enfant Plaza під завісу. За три тижні до експерименту The Washington Post вона побувала на безкоштовному концерті Джошуа Белла в Бібліотеці Конгресу. І ось вона побачила його знову — віртуоза зі світовим ім'ям, який грає заради грошей. Вона не зрозуміла в чому справа, але вирішила, що ні за що не пропустить таку подію. Посміхаючись, вона встала в трьох метрах від музиканта і не покинула свого місця до кінця виступу. «Це було найдивовижніше видовище, побачене мною в Вашингтоні: Джошуа Белл грає в годину пік, а люди не зупиняються і біжать далі, не дивлячись, і деякі кидають йому четвертаки! Четвертак! Боже мій, в якому місті я живу, як таке може бути?». Після закінчення концерту Стейсі Фурукава представилася Беллу і поклала двадцять доларів в його футляр… Через те, що Стейсі впізнала музиканта, ці гроші авторами експеримента не були включені в фінальний «рахунок» Белла.
До 10-квітня 2007 року Белл, невдаха L'Enfant Plaza і кращий класичний скрипаль Америки, повернеться в Штати з Європи, щоб отримати престижну філармонічну премію Avery Fisher Prize.
Подяка lenta.ru за фото Джошуа Белла і російськомовну версію перекладу статті The Washington Post.
Відео експерименту - The Washington Post.
Оплески
Інтелектуальна гра.
Автор – Анатолій Сахно Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Уперше представлена на семінарі «Технології навчання в роботі з обдарованими дітьми» 27 вересня 2017 року.
Правила.
У грі беруть участь команди. Мінімальна кількість команд – дві, максимальна кількість яких - необмежена, але одночасно змагатись рекомендується не більше, аніж 3-4 командам (оптимальний варіант - по 3-4 учасники). Якщо бажаючих багато, то можна грати на вибування.
Команди розміщуються «групами» для ускладнення підслуховування версій з боку інших команд.
Питання гри і відповіді на них записані у ведучого на картках з однієї сторони. З іншої сторони карток зображено логотип гри. У разі необхідності, ведучий готує «чорну скриньку», куди він, або його помічники, вкладають необхідні предмети.
Гра розпочинається з розіграшу першого питання. Кожен розіграш має назву «Раунд». Ведучий з картки читає чітко сформульоване запитання. Після того, ведучий відкладає картку і плескає в долоні. Це - сигнал, що питання прозвучало повністю, розпочинається обговорення. Якщо учасник будь-якої команди плескає в долоні, не дочекавшись оплеску ведучого, ситуація називається «фальшстартом» , це призводить до того, що дана команда пропускає обговорення питання, що розігрується.
Після оплеску ведучого команди розпочинають обговорення і задають ведучому уточнюючі запитання. Для цього один із членів команди повинен підняти руку і дочекатися дозволу ведучого. Після того, як ведучий показав на учасника команди, він задає своє запитання, яке має бути сформульовано таким чином, аби ведучий міг відповісти лише «Так», «Ні» або «Немає значення». На даному етапі «Оплески» схожі на українські «такнішки», російські «данетки» і англійські «lateral thinking puzzle». Але є відмінності. Учасники повинні так сформулювати додаткові запитання, щоб при цьому не підказати іншим, тому що всі команди добре чують як запитання, так і відповіді ведучого.
Якщо під час обговорення якась з команд вирішила, що вже знає правильну відповідь, вона обирає учасника, який один раз голосно плескає в долоні. З цього моменту цей учасник називається «виступаючим». Якщо у долоні плескали двоє, то виступаючим буде лише один — той, хто був першим. Ведучий каже «Стоп», і обговорення запитання переривається. Ведучий надає слово виступаючому.
Після того, як виступаючий сформулював свою відповідь, ведучий повинен її прийняти. За необхідності він задає виступаючому додаткові питання для розуміння його версії.
Після прийняття відповіді, ведучий запрошує виступаючого до себе. Він показує виступаючому картку, на якій написане запитання і правильна відповідь. У випадку використання в даному запитанні «чорної скриньки», ведучий дає можливість зазирнути виступаючому в чорну скриньку і зрозуміти, чи відповів він правильно. Якщо виступаючий відповів вірно, він, як правило, радіє J, а ведучий вітає виступаючого і його команду з перемогою у раунді. Ведучий запрошує всіх привітати оплесками команду, що виграла раунд. Участь у вітанні, звичайно ж, добровільна.
Після чого команда-переможець отримує один бал, і ведучий з підготовлених карток обирає нове запитання. Ведучий може самостійно вести рахунок гри або доручити це помічникам.
Якщо ж виступаючий відповів невірно, він, як правило, не дуже радіє, а ведучий повідомляє всім присутнім про неправильну відповідь. Виступаючий вибуває з розіграшу даного раунду. Він повинен вийти з приміщення, де проходить гра до закінчення обговорення поточного питання. Зокрема, це потрібно для унеможливлення підказок.
Таким чином, при неправильній відповіді однієї з команд, у ній стає на одного гравця менше.
Раунд продовжується до тих пір, поки не буде дана правильна відповідь, або за ініціативи ведучого у випадку, якщо учасники команд більше не обговорюють запитання. Якщо на питання, що обговорюється була дана хоча б одна відповідь і після того команди не пропонують запитань і відповідей, ведучий має право видати штрафний бал (мінус один бал) командам за небажання думати і діяти. Командам, які «загубили» під час обговорення всіх своїх гравців, мінусові бали в такому випадку не нараховуються. Якщо на запитання, що обговорюється не було дано жодної відповіді, але гра, на думку ведучого втратила динамічність, ведучий може завершити обговорення запитання без нарахування штрафних мінусових балів.
Після закінчення раунду в гру повертаються всі гравці, що вибули, і ведучий обирає серед підготовлених карток нове запитання.
Гра проводиться до отримання однією з команд трьох або п’яти балів. Про це ведучий на початку домовляється з командами, в залежності від ситуації, кількості команд, складності тем, тощо.
Щодо стратегії і тактики гри «Оплески».
Звичайно, чим швидше плеснути в долоні, тим більше шансів на перемогу. З іншої сторони – при неправильній відповіді команда втрачає одного свого гравця. Немає заборони на передачу права відповіді будь-якому учаснику команди. Але генерація ідей, і постійна передача права відповіді іншому учаснику вважається поганим смаком. Принцип відповідальності простий: «Запропонував ідею відповіді – бери на себе відповідальність, ініціюй обговорення і намагайся сам принести оплески перемоги своїй команді». Не варто забувати про те, що додаткові питання треба задавати таким чином, щоб при цьому не допомогти суперникам.
Роль ведучого.
У грі «Оплески» роль ведучого достатньо творча. При обговореннях ведучий повинен ініціювати обговорення, підтримувати позитивну атмосферу гру. Також ведучий обирає запитання для раундів на власний розсуд. У випадку зниження активності гравців або втрати інтересу до обговорень, ведучий може, наприклад, обрати для наступного раунду легше запитання, аби стимулювати гру. При цьому ведучий повинен пам’ятати про змагальну ціль гри, потрібно уникати непотрібних підказок, особливо одній з команд. У разі потреби, ведучий має право на вирішення конфліктів. Для реалізації даної можливості у ведучого є право «останнього слова» при вирішенні конфліктних ситуацій. Таким чином, від ведучого суттєво залежить як динамічність гри, так і її загальний настрій. При цьому ведучому варто пам’ятати, що гра – для команд, тому не варто перебирати на себе роль «головної зірки». Командам, в свою чергу, варто пам’ятати про коректну поведінку по відношенню як до інших команд, так і до ведучого.
Приклад логотипу для «рубашки» карток гри «Оплески»
Приклад картки для гри «Оплески»:
Цього чоловіка багато хто вважає геніальним. Те, що він створив вражає і сьогодні. Він часто повторював: «Прямі кути придумали люди без фантазії, прямих кутів не існує в природі». Вершиною архітектурної досконалості цей архітектор вважав форму того, що знаходиться у чорній скриньці. Що там?
Відповідь: Архітектор Антоніо Гауді вважав вершиною архітектурної досконалості звичайне куряче яйце.
Приклад картки для гри «Оплески»:
Описані в книзі Марко Поло про подорож до Китаю ВОНИ, по суті, були втіленням мрії алхіміків. Зараз вони знаходяться у чорній скриньці. Назвіть ЇХ двома словами.
Відповідь: Паперові гроші.
© Правила гри «Оплески» вперше представлено в Інтернеті на сайті «Плетиво» (pletyvo.in.ua).
Дата першої публікації правил: 16.04.2019 року.
Успіхів і веселих оплесків!
Умова:
Відома логічна задача, може бути корисною для програмістів-початківців. Я пообіцяв учасникам i7.juniors детально її пояснити. Давайте розбиратися.
Давайте сформулюємо всі логічні запитання, які можна задати аборигену. Це запитання стосуються як самого аборигена, так і місцезнаходження вашої з ним зустрічі:
- Ти лицар?
- Ти брехун?
- Ти хитрун?
- Ми в селі лицарів?
- Ми в селі брехунів?
- Ми в селі хитрунів?
Шість запитань. Інші запитання на кшталт «Чи є життя на Марсі» нам не підійдуть, тому що нам треба не просто побалакати, а розв’язати задачу за мінімальну кількість запитань.
Далі пропоную розділити задачу на дві проміжні.
Перша – допомогти мандрівнику дізнатися, з ким він розмовляє.
Друга – допомогти мандрівнику дізнатися, в якому селі він знаходиться.
Першу задачу можна розв’язати, якщо задати аборигену запитання номер три двічі поспіль. Тобто запитати два рази: «Ти хитрун?»
Якщо абориген двічі відповість «ні» — перед нами лицар. Якщо абориген відповість двічі «так», то він брехун. Якщо ж він дасть різні відповіді, то це хитрун. В такому випадку нам треба запам’ятати послідовність його відповідей. Тобто, якщо хитрун на запитання «Ти хитрун?» спочатку сказав «так», а потім – «ні», це означає, що спочатку він сказав правду, а потім збрехав. Нам це важливо, тому що, згідно умови задачі, наступний раз хитрун скаже правду. І навпаки.
Далі, дізнавшись «характеристику» аборигена, мандрівнику треба дізнатися, в якому селі вони знаходяться.
Для цього йому потрібно задати запитання номери чотири і п’ять в будь-який послідовності, а саме:
— Ми в селі лицарів?
— Ми в селі брехунів?
Розглянемо три випадки – коли на ці два запитання відповідають лицар, брехун і хитрун.
Нехай перед ним лицар. Тоді мандрівник гарантовано отримає інформацію про своє місцезнаходження за два питання. (якщо на перше питання лицар відповів «так», то вистачить і одного запитання.)
Нехай перед ним брехун. Якщо на перше питання брехун відповів «ні», то мандрівник знаходиться в селі лицарів. Якщо на перше питання брехун відповів «так», значить, мандрівник не в цьому селі, і він повинен поставити ще одне запитання, щоб дізнатися, знаходиться він в селі брехунів або в селі хитрунів. Для того щоб гарантовано це визначити, мандрівнику і знадобиться отримати відповідь на друге запитання.
Третій варіант. Нехай перед ним хитрун. Запам'ятавши відповіді на попередні два запитання, мандрівник може зрозуміти, чи скаже хитрун в наступний раз правду або він збреше. Якщо прийшов час хитруну казати правду і у відповідь на запитання «Я в селі лицарів?», хитрун скаже «так», то мандрівник якраз в цьому селі. Якщо хитруну прийшов час брехати, і на запитання «Чи ми в селі лицарів?" він скаже «ні», то мандрівник також в цьому селі. В інших випадках мандрівнику знадобиться ще одне запитання, четверте.
Отже, мандрівнику потрібно два запитання, щоб зрозуміти, з ким він розмовляє, і ще два запитання, щоб безумовно зрозуміти, в якому він селі. Всього чотири питання.
Нагадаємо які вони:
— Ти хитрун?
— Ти хитрун?
— Ми в селі лицарів?
— Ми в селі брехунів?
Правильна відповідь: 4 запитання.
p.s. Маєте інші версії? Чудово! Пишіть в коменти або приходьте на i7.juniors!
Незважаючи, що кліп було опубліковано ще в 2013 році, пропоную згадати стильну реалізацію цікавої ідеї:
Якщо ви читаєте це повідомлення, але не бачите домашні завдання, прокрутіть сторінку вниз, введіть в нижній частині сайту логін і пароль для "Плетива", який ви від мене отримали, після чого ви побачите всі домашні завдання і вам стануть доступними всі розділи сайту.
Успіхів!
Анатолій Анатолійович.
Відома задача, про яку чимало написано, як в серйозних виданнях по теорії ймовірностей так і на Вікіпедії.
Давайте спростимо умову до загальноголюдського розуміння. Якщо в певній групі людей, наприклад в шкільному класі буде 500 учнів, то яка вірогідність того, що два учні будуть мати однаковий день народження, тобто однакове число і один місяць? Звичайно, 100%. Ми зараз не говоримо про те, як буде виглядати нещасний класний керівник такого великого класу :) , ми про математику. А якщо в класі буде 366 дітей, а рік приймемо за 365 днів, то яка вірогідність? Так, знову 100%. У варіанті, коли дні народження перших 365 дітей розподіляться рівномірно на весь рік: 1 січня, 2 січня і т.д., то 366 по списку дитині вільних днів вже не залишиться, а це означає що його день народження співпаде з днем народження іншої дитини в класі. А тепер припущення:
У групі, що складається з 23 або більше осіб, ймовірність збігу днів народження (число і місяць) хоча б у двох людей перевищує 50%. Наприклад, якщо в класі 23 учня або більше, то більш імовірно те, що у когось з однокласників дні народження припадуть на один день, ніж те, що у кожного буде свій неповторний день народження.
На перший погляд – це неправда. Так, у моєї доньки в класі з 30 учнів є дві дівчини, що народилися в один день і місяць. В школі, де я працюю, так само співпадають дні народження двох вчителів інформатики. Але при порівняно невеликій групі з 23 осіб мати вірогідність більше ніж 50% - це, здається, математичною помилкою. Але – ні. В російськомовній Вікі дуже детально все розписано, саме її і раджу для системного аналізу.
А тепер задача з e-olymp.com на цю тему:
Дні народження
https://www.e-olymp.com/uk/problems/1317
Відомо, що у групі з 23 або більше людей ймовірність того, що хоча б у двох з них дні народження (число та місяць) співпадуть, перевищує 50%. Цей факт може здатись як таким, що протирічить здоровому глузду, так як ймовірність одному народитись у певний день року досить мала, а ймовірність того, що двоє народились у конкретний день – ще менша, але є вірним у відповідності з теорією ймовірності. Таким чином, факт не є парадоксом у строгому науковому сенсі – логічного протиріччя у ньому нема, а парадокс полягає лише у відмінностях між інтуїтивним сприйняттям ситуації людиною та результатами математичного розрахунку.
Для заданої кількості людей обчислити ймовірність того, що двоє з них народились у один день року. Рік вважати рівним 365 дням.
Вхідні дані
Кожен рядок є окремим тестом і містить кількість людей n (1 < n < 400).
Вихідні дані
Для кожного значення n в окремому рядку вивести ймовірність того, що хоча б у двох з n людей дні народження (число та місяць) співпадають. Шукану ймовірність виводити у відсотках і округлювати до 8 знаків після коми як показано у прикладі.
Ліміт часу: 1 секунда
Ліміт використання пам'яті: 64 MB
Вхідні дані
|
Вихідні дані
|
2
|
0.27397260%
|
10
|
11.69481777%
|
23
|
50.72972343%
|
366
|
100.00000000%
|
Джерело: Медведев М.Г. – «Зимняя школа в Харькове 2009»
Класифікація задачі: теорія ймовірностей
Давайте аналізувати. Вікі права:
У групі з 23 людей ймовірність збігу днів народження у двох людей настільки висока, тому що розглядається ймовірність збігу днів народження у будь-яких двох людей в групі. Ця ймовірність визначається кількістю пар людей, які можна скласти з 23 чоловік. Так як порядок людей в парах не має значення, загальне число таких пар дорівнює числу сполучень з 23 по 2, тобто (23 × 22) / 2 = 253 пари.
У формулюванні парадоксу мова йде саме про збіг днів народження у будь-яких двох членів групи. Одна з поширених помилок полягає в тому, що цей випадок плутають з іншим випадком, на перший погляд схожим, коли з групи вибирається одна людина, і оцінюється ймовірність того, що день народження будь-яких інших членів групи співпаде з днем народження цієї обраної людини. В такому випадку ймовірність збігу значно нижче.
Сподіваюсь, теорію на вікі вже прочитали. З математичної точки зору при рівномірному розподілі:
Наведене в червоному прямокутнику можна розписати математично:
Ну а на Python наведене в червоному прямокутнику реалізується просто і елегантно:
x = 1
for i in range(2, n+1):
x *= 1 - (i-1)/365
Все інше – деталі. Робота з файлами описана, хто забув, у Пісочниці, в задачі «Робота з текстовими файлами в Python».
А для тих, хто забув про форматування виводу змінних в Python, існує довідник «input_print».
А в вашому класі скільки учнів? А в вашому класі є співпадіння днів народження?
Ps. Для учасників гуртка i7 здача задачі є обов’язковою, код мені в телеграм, будь ласка, PEP8, ага :)
Цікаві білети. Задача для програмістів, що цікавляться гарними дівчатами.
(Інструкція для дівчат: дайте цю задачу знайомим програмістам. Якщо вони її не розв'яжуть, то або вони не програмісти, або не цікавляться дівчатами. В обох випадках женіть їх геть!)
Умова:
Програміст Вася зайшов у міський автобус, заплатив за проїзд і сів на вільне сидіння.
Так як в автобусі, на жаль, не було гарних дівчат, Вася почав від нудьги роздивлятися білет, що дав йому кондуктор. Всі, мабуть, знають, якщо сума перших трьох цифр дорівнює сумі останніх трьох цифр, то білет вважається щасливим. Якщо різниця між цими сумами – одиниця, наприклад 123232, то цей білет є передвісником якоїсь класної зустрічі. А програміст Вася отримав ось такого білета:
- Цікаво! Чотири четвірки, - подумав Вася, - може цей цікавий білет є передвісником якоїсь особливої вдачі? Може це щось означає?
І замислився. А скільки таких білетів в рулоні кондуктора, з чотирма четвірками? А скільки білетів, в яких три трійки в будь-якій послідовності? А п’ять пятірок?
І придумав Вася таке правило – якщо у білеті лише одна одиниця на будь-який позиції, або лише дві двійки на будь-яких позиціях, і так далі до випадку коли у білеті шість шісток, то цей білет можна вважати цікавим. І подумав Вася – а скільки таких цікавих білетів у рулоні кондуктора?
На зупинці в автобус зайшла настільки гарна дівчина, що Вася забув і про білет і про задачу. Але тепер йому стала абсолютно зрозуміла всесвітня автобусна логіка: після видачі кондуктором цікавого білету в автобус заходить гарна дівчина.
Отже, якщо Вася купить у кондуктора один рулон білетів з номерами від 000000 до 999999 і буде безкоштовно видавати білети всім пасажирам, то таким чином він видасть мільйон білетів. Порахуйте, скільки в цей чудовий автобус зайде гарних дівчат?
Ви можете дуже просто перевірити свій розв’язок. Ваше число гарних дівчат додайте до посилання на адресу сайту «Плетиво» і перевірте. Наприклад, ви вважаєте, що правильна відповідь – 1572. Тоді перейдіть на сторінку
http://pletyvo.in.ua/1572/
Якщо ви розв’язали задачу вірно, ви отримаєте відповідну оцінку і побачите одну з таких дівчат.
Успіхів!
p.s. Підказка для дівчат. Якщо ваш знайомий програміст ніяк не може впоратися з задачею, то можете дати йому підказку для розв’язку: https://oeis.org/A038291
Єдина проблема в тому, що якщо він ту підказку зрозуміє, то він, скоріше за все, взагалі не людина.
Автор задачі: Анатолій Анатолійович. Дата публікації: 13.09.2018, день програміста.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Интересные билеты. Задача для программистов, которые интересуется красивыми девушками.
(Инструкция для девушек: дайте эту задачу знакомым программистам. Если они ее не решат, то либо они не программисты, либо не интересуются девушками. В обоих случаях гоните их прочь!)
Условие:
Программист Вася зашел в городской автобус, заплатил за проезд и сел на свободное сиденье.
Так как в автобусе, к сожалению, не было красивых девушек, Вася начал от скуки рассматривать билет, который дал ему кондуктор. Все, наверное, знают, если сумма первых трех цифр равна сумме последних трех цифр, то билет считается счастливым. Если разница между этими суммами - единица, например 123232, то этот билет является предвестником какой-то классной встречи. А программист Вася получил вот такой билет:
- Интересно! Четыре четверки, - подумал Вася, - может этот интересный билет является предвестником какой-то особенной удачи? Может это что-то значит?
И задумался. А сколько таких билетов в рулоне кондуктора, с четырьмя четверками? А сколько билетов, в которых три тройки в любой последовательности? А пять пятерок?
И придумал Вася такое правило — если в билете всего одна единица на любой позиции, или всего две двойки на любых позициях, и так далее до случая когда в билете шесть шестерок, то этот билет можно считать интересным. И подумал Вася - а сколько таких интересных билетов в рулоне кондуктора?
На остановке в автобус зашла настолько красивая девушка, что Вася забыл и о билете и о задаче. Но теперь ему стала совершенно ясна вселенская автобусная логика: после выдачи кондуктором интересного билета в автобус заходит красивая девушка.
Итак, если Вася купит у кондуктора один рулон билетов с номерами от 000000 до 999999 и будет бесплатно выдавать билеты всем пассажирам, то таким образом он выдаст миллион билетов. Посчитайте, сколько тогда в этот замечательный автобус зайдет красивых девушек?
Вы можете очень просто проверить свое решение. Ваше число красивых девушек добавьте к ссылке на адрес сайта «Плетиво» и проверьте. Например, вы считаете, что правильный ответ - 1572. Тогда перейдите на страницу
http://pletyvo.in.ua/1572/
Если вы решили задачу верно, вы получите соответствующую оценку и увидите одну из таких девушек.
Успехов!
p.s. Подсказка для девушек. Если ваш знакомый программист никак не может справиться с задачей, то можете дать ему подсказку для решения: https://oeis.org/A038291
Единственная проблема в том, что если он эту подсказку поймет, то он, скорее всего, вообще не человек.
Автор задачи: Анатолий Анатольевич. Дата публикации: 13.09.2018, день программиста.