Тетяна Анатоліївна Савчук, учитель іноземної мови Новоград-Волинського Ліцею №1,
учитель вищої категорії, учитель-методист, учасник програми Британської Ради, GoGlobal
та Міністерства освіти та науки України «Вчителі англійської мови – агенти змін»
Пандемія 2020 року та закриття шкіл на карантин стало справжнім викликом для системи шкільної освіти. Вчителі стикнулися з необхідністю вибору дієвих інструментів дистанційного навчання. Стабільна і продуктивна робота учнів у всесвітньо-відомих системах і близько 90% відвідуваність учнями моїх власних щоденних відеуроків дає підставу вважати успішною обрану комбінацію систем і методів дистанційного навчання.
Головною задачею при плануванні дистанційного навчання особисто для мене було недопущення погіршення загального рівня навчання, підтримання на належному рівні знань і вмінь учнів, продовження системного використання підручників одного зі світових лідерів в системі вивчення англійської мови – британського видавництва «Pearson».
При розробці системи дистанційного навчання було відкинуто онлайн-системи, що вимагали для навчання використання лише традиційних комп’ютерів. Багато учнів не мають удома комп’ютерів, успішно замінюючи їх у звичайному житті смарфонами та планшетами. Крім того, частина родин на час карантину переїхала в іншу місцевість, взявши з собою лише саме необхідне. При плануванні системи дистанційного навчання англійської мови підбирались лише такі системи, що коректно працюють як на десктопних операційних системах, так і в мобільних Android та iOS.
Ще одна важлива складова успішного навчання — систематичність. Виникла необхідність пошуку відповідного IT-інструментарію для системної роботи та швидкого навчання учнів повноцінному користуванню такими системами.
Підсумовуючи досвід впровадження і використання власної системи дистанційного навчання, можу зробити висновок – підготовка матеріалів до уроків, видача і перевірка завдань, вирішення проблемних технічних питань вимагає значно більше вчительського часу, ніж при традиційному навчанні. Також під час дистанційного навчання значно зростає роль батьків учнів. Вони формують мотиваційну складову навчання, забезпечують організацію, беруть на себе технічне забезпечення своїх дітей засобами навчання.
Головним інструментом обліку, статистики, інформування і сервісу оцінок для своїх учнів я обрала традиційний Google Class. Проблеми з підключенням учнів вирішились буквально протягом тижня, приємним бонусом була активна допомога учнів один одному. За допомогою Google Class під час дистанційного навчання видаються завдання, збираються і оцінюються роботи учнів, здаються тести. Також сервіс використовується для інформування учнів щодо питань навчання і планування. Фактично Google Class можна вважати розширеною електронною версією шкільного журналу.
Ще однією важливою складовою системи дистанційного навчання стала ініціатива видавництва «Pearson». На період пандемії видавництво відкрило безкоштовний доступ до власної системи онлайн-навчання «Му English Lab». Варто подякувати менеджерам видавництва «Pearson» в Києві, які оперативно опрацювали заявку і допомогли вирішити питання підключення, що дозволило всім моїм учням читати, слухати і переглядати матеріали, виконувати тестові завдання. Система певною мірою гнучка, вчитель має можливість обмежувати кількість спроб у тестах або час на їх виконання. «Му English Lab» є продуманою і відлагодженою системою, що дає можливість дистанційно оцінити навички з усіх видів мовленнєвої діяльності. Система прив’язана до підручників видавництва, якими користуються вчителі англійської мови та їх учні у всьому світі.
Також важливим компонентом при навчанні англійської мови стала система відеоконференцій ZOOM. Для забезпечення систематичного зворотного зв’язку з учнями, підтримки високого рівня мотивації, уроки в ZOOM проходять кожного тижня, розклад стабільний. Учні одинадцятого класу, наприклад, знають, що кожного тижня у понеділок, середу та п’ятницю у них англійська. Використання камери учнями під час уроку — бажано. Таким чином вчитель може звернути увагу на артикуляцію при говорінні. Під час уроку – обов’язкове спілкування з кожним учнем, одночасно його ідентифікація. Так як урок в ZOOM – це повноцінний урок, то учні, що були відсутні, мають опрацювати матеріал самостійно, вони отримують матеріали уроку і додаткове індивідуальне завдання, щоб не відставати в навчанні від класу. Учнів це активно мотивувало не пропускати англійську, бо після того, як ZOOM-урок завершено, «учень, що проспав» в своєму Google Class акаунті безумовно зустріне додаткове завдання і терміни його виконання. Таким очевидним мотиваційним прийомом в сумі з традиційно позитивним настроєм на самих ZOOM-уроках вдалося досягнути рівня відвідуваності онлайн-уроків до 90%. Класично зручними інструментами в ZOOM є можливість демонстрації екрану, використання функції поміток та інтерактивної дошки при поясненні матеріалу та виправленні помилок. Систему ZOOM зручно використовувати для демонстрації відеоматеріалів, прослуховуванні аудіо, виконання інтерактивних вправ. Також для вивчення іноземних мов з використанням ZOOM зручним є сервіс окремих кімнат Breakout Rooms, в яких учні в парах і групах спілкуються між собою, а вчитель має можливість підключатися до цих кімнат для спілкування або контролю. Для підтримання позитивної атмосфери під час онлайн-уроків застосовуються Quizlet, Kahoot, LearningApps.
Вважаю, що при будь-яких комбінаціях інструментів дистанційного навчання, головне — системність. Всі учасники освітнього процесу, а саме вчитель, учні та батьки повинні прикласти зусилля для системного й мотивованого навчання з обов’язковим активним зворотнім зв’язком.
Уже не перший рік найвідомішій курс для програмістів Гарвардського університету CS50 проводить змагання під назвою CS50x Puzzle Day. Всім бажаючим пропонується розв’язання логічних задач за обмежений час. Під час розв’язку учасникам дозволяється об’єднуватися в команди, бо завдання традиційно складні і знайти розв’язок самостійно — складно. Для тих учасників, що не змогли знайти собі команду, на час змагання запускається сервіс пошуку однодумців. В 2020 році організатори дали на розв’язок восьми задач чотири доби, дозволивши користуватися інтернетом та будь-якими іншими ресурсами. Через Всесвітній карантин командам заборонили зустрічатися особисто, крім випадків, коли учасники команди разом живуть. Всі мозкові штурми – виключно онлайн.
Взяти участь у змаганні об’єдналась і команда Новоград-Волинської школи № 7 під назвою «i7 Ukraine» з учнів, вчителя і студентів-випускників: Вікторія Кондратюк з 10-А, вчитель інформатики Анатолій Сахно, студенти КПІ Валерій Шмідт і Анатолій Шмідт. Капітаном команди учасники обрали Анастасію Прохорчук з 11 класу.
Це були чотири доби серйозної та активної роботи, десятки зустрічей в Telegram і ZOOM. Водночас усі учасники продовжували дистанційне навчання у школі та університеті. Ніхто з команди не мав досвіду змагань такого рівня.
Для того щоб оцінити рівень змагання, можна розглянути задачу, яка сподобалася команді найбільше. Ось її умова:
Реальна робота над задачею почалась, коли було знайдено першу закономірність під час мозкового штурму:
RN: IVXLCD
Це римські цифри. І однієї не вистачає – тисячі, яка позначається буквою «M», а RN на думку команди — «Roman Numеrals».
Наступна послідовність була знайдена за кілька годин, однорозрядні числа:
Single Digit Numbers: Zero, Two, Tree, Four, Five, Six, Seven, Eight, Nine. Пропущена одиниця, тобто «One», відповідно буква «O».
Перебиралися сотні варіантів послідовностей. Міри ваги, довжини, фізичні величини, шукали в таблиці Менделєєва, океани, гірські вершини, міста по чисельності населення і площі, аналізувалися фільмографії, «Гаррі Поттер», символи світових релігій, імена персонажів казки «Білосніжка та сім гномів», ступені прожарки стейків. І так – годинами.
Наступне відкриття – китайські зодіакальні тварини:
Chinese Zodiac Animals: Rat, Tiger, Rabbit, Dragon, Snake, Horse, Goat, Monkey, Rooster, Dog, Pig. Не вистачало «Ox», тобто «бик» і знайдена ще одна буква «O».
Шукаючи набори з 12 елементів, команда успішно звернула увагу на астрологію:
Astrology Signs: Aries, Taurus, Gemini, Cancer, Leo, Virgo, Libra, Scorpio, Capricorn, Aquarius. Пропущений «Sagittarius», буква «S».
І знову — години пошуків, і нове відкриття, тепер в літературі. В ZOOM була здивована тиша, коли прозвучало «Чекайте, знайдено! Це Толкін «Володар перснів», члени Братства Персня».
Fellowship of The Ring: Frodo, Samwise, Gandalf, Legolas, Gimli, Aragon, Boromir, Meriadoc.
Не вистачає «Peregrin», отже пропущена буква «P».
Наступна послідовність була в області, яку команда не раз обговорювала. Це було… сім смертних гріхів.
Deadly Sins: Lust, Gluttony, Greed, Sloth, Wrath, Pride.
Пропущена «Envy», тобто заздрість. І буква «E»
Залишились незнайденими дві послідовності:
TR: DKPCFGS
SR: DDPVCCBR
Так як завдань вісім, то команда вирішила, що пропущені букви повинні бути вписані замість знаків питання, і розв’язана остання задача. Те поняття, що пропущено в останньому завданні і буде відповіддю на всю задачу.
Букви, що вже знайдені, розставились по черзі запитань:
OO_:PEM_S
Отже, залишилось небагато кроків, але закінчився час. Капітану треба було терміново здавати ті задачі, що встигли розв’язати. Cаме за задачу «Sets» команда «i7 Ukraine» проголосувала як за найцікавішу, боролася з нею 25 годин, але цього не вистачило.
Після закінчення змагання організатори пообіцяли опублікувати правильні розв'язки через ZOOM, на час публікації статті змагання завершилось, а правильні відповіді невідомі.
Інтернет дуже змінив наше життя. У ці чотири доби учасники команди працювали дистанційно на уроках і здавали екзамени з матаналізу в Діскорді. Багато спілкувались. І отримували неймовірний досвід у чудовому світовому змаганні на ім’я «CS50x Puzzle Day» з найстарішого вищого навчального закладу Сполучених Штатів.
ps.
Організатори CS50x Puzzle Day опублікували правильні відповіді на задачі. Приємно, що в задачі «Sets» те, що ми визначили — було правильно. І загальна логіка - також. Ми не знайшли:
Taxonomic Rank: domain, kingdom, phylum (in zoology), class, order, family, genus, species.
Пропущено - «Order» - буква O
а ще
Santa reindeer: Dasher, Dancer, Prancer, Vixen, Comet, Cupid, Donder, Blitzen, Rudolph.
Пропущено «Donder» - буква D.
В результаті:
OOO:PEMDS
А це - математика:
Order of operations: Parentheses, Exponents, Multiplication, Division, Addition, Subtraction
Пропущена буква А - а це додавання.
Правильна відповідь на задачу: Addition
Організатори приймали також відповідь «Add»
На жаль, команда «i7 Ukraine» цю задачу не дотиснула. Але в конкурсі такого рівня дебютували, і правильно зробили дві задачі.
В квітні 2017 року я запустив один зі своїх проектів – сайт для позитивного розвитку «Плетиво». Хостер zzz.com.ua гостинно надав 1 Gb дискового простору, PHP, MySQL та можливість встановлення CMS. Майже три роки zzz.com.ua безкоштовно і стабільно утримував мій сайт. Одного разу я звернувся за технічною підтримкою і оперативно її отримав. Хочу щиро подякувати zzz.com.ua за ці три роки підтримки.
Але життя продовжується, 30 березня 2020 року отримав від них такого листа:
---
20 апреля 2020 года срок действия Вашего FREE хостинг-аккаунта истекает на хостинге ZZZ.COM.UA, после чего все Ваши страницы будут заблокированы, а затем удалены.
Чтобы избежать этого, пожалуйста, обновите Ваш план до PRO в нашей панели хостинга всего за 499.90 грн/год.
---
Закривати проект не хотілось, бо вже багато чого зроблено і багато чого хочеться ще зробити. А грошей трохи шкода, бо якщо зібрати оплату за всі проекти, що я власним коштом утримую, то набирається трохи сума.
І тут приємним чином згадалося, що сайт «Плетиво» побудований на Joomla, тобто відомій сучасній CMS. І це дозволяє легко і просто перевезти увесь сайт з одного хостингу на інший. Залишилось знайти надійного недорогого хостера і спробувати.
Алгоритм переїзду простий:
Я перевів «Плетиво» на новий хостинг за кілька годин, при тому, що трохи помилився і звертався за допомогою до технічної підтримки нового хостера.
Вважаю, що дуже важливо мати можливість переїзду сайту зі збереженням всіх матеріалів.
«Плетиво» - невеликий особистий проект, а якщо сайт складається з кількасот новин, файлів, світлин. Коли архів загубити ніяк не хочеться. Використання відомих CMS дає можливість простого перенесення сайту, а це достатньо серйозний аргумент для проектів, яким планується довге життя.
Отже, сайт «Плетиво» змінив домівку. Ідеальним алгоритмом – просто і непомітно.
Каратин 2020 року. Березень, про який потім, хто доживе, напишуть багато публіцистики. Ну а у нас не вистачає масок. Або вони відсутні, або вони неймовірно дорогі. 17 березня, коли я пишу цей матеріал, епідемія поки що виглядає не дуже лячно, якщо не читати математичні викладки про експоненти.
Інфекціоністи пишуть, що захисні маски від вірусу не врятують. Олексій Давиденко на Цензорі пише, що мембранних масок в України немає, а ті що є — неефективні. Пишуть, що маски вірус не зупинять, а вони лише можуть обмежити попадання на людину слини з вірусом від носія цього самого вірусу. І краще, щоб маску надягав сам хворий, а не налякані здорові. Але реальність така, що саме здорові все більше вдягають маски для хоч незначного, але захисту від крапель чужої слини. Всі розуміють, що без потреби нема чого виходити з оселі. Мова про тих, хто від всієї родини, наприклад, ходить за продуктами. Мова про цих, скажемо так, "кур'єрів", або "сталкерів", якщо по Стругацьких.
Мабуть всі вже бачили, як зробити маску з паперового рушника, резинок і степлера. Але маска виходить невеличка і не дуже зручна.
Можна маску зробити з мокрих серветок, цей алгоритм також відомий і легко знаходиться в YouTube.
Я ж сьогодні знайшов ще один матеріал для виробництва маски… в будівельному магазині.
Є дві плівки, що продаються в рулонах в будівельних магазинах – паробар’єр і гідробар’єр.
Розумні будівельники кажуть, що
Паробар'єр — це плівка, щільне полотно, що не пропускає ні пар, ні повітря, ні воду. Таку плівку застосовують при утепленні дахів.
Гідробар'єр відрізняється спеціальним будовою поліетиленової плівки — в ній є мікроотвори, які необхідні для відводу пара. Матеріал не пропускає вологу зовні, захищаючи покрівлю від дощу і снігу, але забезпечує вільний вихід пари.
Такі плівки продаються, нагадаю, в будівельних магазинах. Вони різної щільності. Я для проби купив два різних матеріали, провів експерименти і виготовив пару масок.
Краплю води обидва матеріали не пропускали:
Це чудово! А ось якщо на них 70% спиртовим антисептиком дуже сильно бризкати, промокли.
Якщо чесно, то я не дуже зрозумів, це взагалі у мене — гідробар’єр чи паробар’єр. Але через те, що маски – дефіцит, а може бути треба найближчим часом, то вирізаємо маску. Розмір офіційної маски - 175×95 мм, але ми можемо ці розміри змінити, у нас же багато матеріалу і він не дорогий. 1 квадратний метр більш дорогої плівки коштує 14 гривень, менш щільної – 10 грн. За квадратний метр!
Наступним кроком закріплюємо шнурки. Я знайшов прищепки металеві і шнурки 70 см довжини. Як раз один шнурок іде на маску.
Я не інфекціоніст, я не можу порівнювати офіційні маски і мої, саморобні. Але якщо хтось поряд чихне, то, сподіваюсь, частини його слини ця саморобна маска затримає. Можливо, когось така саморобна штука як раз і виручить. До речі, дарую концепцію — "Що дарувати дівчатам у березні 2020 року!" :) Дурдом, звичайно, але як вже є :)
Ну і фото-фінал гуртка «Маски, шнурки, карантин»:
При наявності степлера маску можна зробити легшою і гарнішою. Мої розміри: маска 18.5 х 10 см, довжина шнурків - 25-26 см.
Скоби ставимо так, щоб не дряпати обличчя.
А якщо руки правильно ростуть, і є бажання, то можна з того самого матеріалу пошити дійсно гарні маски, ось:
В звичайній масці можна дихати через матеріал маски, при цьому маска більш-менш герметично прилягає до обличчя. Через вологу серветку можна також дихати, навіть коли вона складена учетверо. Через той матеріал, з яким я експерементував, дихати не вийде, тому маска з такого матеріалу - то певний бар'єр від попадання слини. А дихати можна лише завдяки нещильному приляганню до обличчя. Звичайно, це не маска з мембраною або респіратор класу FFP3. Ще раз хочу порадити прочитати статтю Олексія Давиденко. Хто не в курсі - це власник "Медтехніки". Цитата звідти: "...надягаючи маску люди виходять в громадські місця, магазини, зупинки, лікарні і вважають, що захищені, а насправді — ні. Захисні маски респіраторного типу допоможуть краще, але якщо ви утримайтеся від відвідування публічних місць і будете постійно дезінфікувати і захищати руки - це буде значно краще і ефективніше".
Якщо треба – Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.